Aantal parkeerklachten bij ombudsman bijna verdubbeld: "Burger mag niet de dupe worden"
Amsterdammers hebben zich het afgelopen jaar fors meer beklaagd over parkeren. Dat is tegen de trend in: op vrijwel alle andere vlakken is er sprake van een daling. Om te voorkomen dat bewoners te maken krijgen met 'bureaucratische ongelukken', pleit ombudsman Munish Ramlal voor 'bureaucratie-BHV'. "Ik wil dat we van brandjes blussen naar brandpreventie gaan." Dat blijkt uit het deze week verschenen jaarrapport van de Ombudsman Metropool Amsterdam, dat voor de gemeente klachten behandelt. Afgelopen jaar kwamen er 1184 klachten binnen, dat is iets minder dan de 1256 klachten een jaar eerder. Hoewel er het afgelopen jaar 'significant' minder klachten binnenkwamen over de stadsdelen, belastingen en geldzaken (werk, participatie en inkomen), is dat voor parkeren een ander verhaal. Op dat vlak steeg het aantal klachten naar 294, waar dat een jaar eerder 162 was. Net als voorgaande jaren gingen de klachten veelal over vergunningen en boetes. Ook kan de stijging volgens Ramlal te maken hebben met de overstap naar P1, dat sinds 2024 verantwoordelijk is voor de parkeerhandhaving en -dienstverlening in de stad. Uit onderzoek van AT5 bleek eerder al dat het controlebedrijf een bonus krijgt als voldoende mensen worden beboet. Er zijn Amsterdammers die soms wel dertig of vijftig keer onterecht op de bon worden geslingerd. Onterechte parkeerboetes Hoe fout het soms met parkeerboetes kan gaan, ondervond ook AT5-lezer Rob Wokke. Toen hij zijn auto parkeerde bij een 'Parkeren en Reizen' (P+R) in Sloterdijk, kreeg hij ten onrechte een parkeerboete op zijn deurmat. Het bezwaar dat hij daarop indiende, werd afgewezen. Hij diende een klacht in en bereidde een gang naar de rechter voor. Na vragen van AT5 gaf de gemeente toe dat er een fout was gemaakt. Jo Schoormans, bewoner van de Dolingadreef in Venserpolder, kreeg vijf onterechte parkeerboetes van opgeteld 400 euro. Achteraf bleek dat die boetes niet uitgedeeld hadden moeten worden. Hij was niet op de hoogte dat de blauwe zone in zijn straat was overgegaan in betaald parkeren, waarvoor hij een parkeervergunning had moeten aanvragen. Terwijl er in de eerste periode alleen gewaarschuwd moest worden, werden er toch parkeerbonnen uitgeschreven. Ook in Osdorp kunnen bewoners erover meepraten: daar werden parkeervergunningen onterecht afgewezen. Het leidt bij Amsterdammers tot ongerustheid. "Je krijgt een briefje, meneer u bent weer afgewezen. Nu moeten we weer allemaal formulieren invullen", aldus bewoner Nico Laan vorig jaar. Zijn buurman: "Ze jagen me op de kast". Maatregelen tegen 'bureaucratische ongelukken' Volgens Ramlal komen er nog regelmatig 'bureaucratische ongelukken' bij de gemeente voor, waar burgers de dupe van zijn. Hij pleit daarom voor 'bureaucratie-BHV': een pakket aan maatregelen voor gemeenten om de bescherming van bewoners effectiever te maken. Het omvat onder meer het leren van incidenten, risico's inventariseren en structureel verbeteren. Ramlal: "Als jouw situatie ook maar een beetje afwijkt van de regels, dan hebben gemeenten niet altijd de tijd en ruimte om wat preciezer te kijken. Als burger kun je dan aan de bel te trekken via bezwaar, beroep of een klacht indienen, maar niet iedereen maakt daar gebruik van. Daarnaast kunnen sommige problemen ook geen zes weken of langer wachten." De maatregelen dienen als overbrugging terwijl de overheid als geheel stappen zet om de 'menselijke maat' in de overheidsdienstverlening beter te organiseren. "De burger mag niet de dupe worden", aldus Ramlal. "Als gemeente moet je er snel bij zijn als het misgaat bij bijvoorbeeld een aanvraag voor een parkeervergunning. En als je het oplost, moet je dat ook voor de andere bewoners goed regelen. Daarmee draag je bij aan het vertrouwen dat mensen in de overheid hebben."
Lees verder