Afkoelen en water drinken in supermarkt of stadsboerderij: Amsterdam opent koelteplekken

Het is de afgelopen dagen heet geweest en de komende dagen nemen de temperaturen zelfs nog toe. Niet overal in de kunnen Amsterdammers afkoelen in een tuin en huizen kunnen bloedheet worden. De gemeente heeft daarom met twaalf ondernemers afspraken gemaakt, waardoor Amsterdammers tijdens het hitteplan op die plekken kunnen afkoelen.  Het gaat om een pilot waar nu twaalf locaties aan meedoen, waaronder Stadsboerderij Osdorp, Albert Heijn XL Osdorpplein en de Meervaart. Op de plekken kunnen Amsterdammers even afkoelen, wat water drinken, naar het toilet gaan of even ontspannen als de hitte hen even te veel wordt.  Meeste locaties in Nieuw-West De meeste locaties waar de gemeente afspraken mee heeft gemaakt, liggen in Nieuw-West. Daar heeft de gemeente voor gekozen, omdat het stadsdeel erg slecht scoort op de hitterisicokaart. Het stadsdeel kleurt grote delen rood, wat aangeeft dat het risico op hittestress daar erg hoog is.  Daarbij wordt niet alleen gekeken naar hoe warm het gaat worden, maar ook of er bijvoorbeeld genoeg schaduw van bomen of gebouwen is, hoeveel mensen er in het gebied wonen die extra kwetsbaar zijn voor de hitte en hoe dicht de buurt is bij een koele plek zoals een park.  Verantwoordelijk wethouder Alexander Scholtes is blij dat organisaties hun deuren openen tijdens de warme dagen. "Dit laat zien wat er kan als Amsterdam samen de schouders eronder zet. Verkoeling mag niet afhangen van je inkomen, je netwerk of de woning waarin je woont. Daarom maken we het met deze koelteplekken concreet: dicht bij, gratis en op plekken die mensen kennen." De pilot is nu met twaalf organisaties, maar de gemeente laat weten dat bedrijven die ook de deuren willen opengooien tijdens hete dagen zich kunnen aanmelden via de site van de koeltekaart. Naast de samenwerkingen met de gemeente, zijn er nog meer initiatieven in de stad. Zo opent de Hacı Bayram moskee in Osdorp - die overal is voorzien van airco - haar deuren voor iedereen die verkoeling zoekt.  Code oranje Vanaf woensdag geldt er code oranje vanwege de extreme hitte. Woensdag, donderdag en vrijdag worden temperaturen ruim boven 30 graden Celsius verwacht. De weerswaarschuwing geldt vanaf woensdag 12.00 uur tot en met ten minste vrijdag. De temperaturen kunnen oplopen tot 33 graden in de stad, maar volgens het KNMI blijft het ook nog erg heet in de avond. "In grotere steden ligt de temperatuur 's nachts tussen 22 en 27 graden Celsius."

Lees verder