Bewoners wooncomplex Zuidoost zijn kapotte liften en deuren zat: "Opgesloten in eigen huis"
Bewoners van wooncomplex De Kameleon in Zuidoost zijn het zat dat al jarenlang meerdere lampen, deuren en liften om de haverklap stuk zijn en dat het pand slecht wordt onderhouden. Vooral voor bewoner Chantal, die een zoon heeft die in een rolstoel zit, is het een hoofdpijndossier. "Hij kon laatst twee weken niet naar school omdat de lift stuk was." De rondleiding door het wooncomplex aan de Karspeldreef in Zuidoost begint met een kapotte deur. Daarna lopen we via de onverlichte gangen naar de vijver, waar meerdere stukken afval en speelgoed in drijven. "Ik word er wel verdrietig van", vertelt bewoner Chantal Slamet. "Vooral de lift is voor ons een groot probleem." Vorig jaar gingen we al langs bij meneer Van Kuik van 85. Hij zat door de kapotte lift dagenlang vast op de zestiende verdieping. Inmiddels is hij verhuisd, vertelt Chantal. "Net als veel andere bewoners de laatste jaren. We betalen namelijk maandelijks een flink bedrag aan huur. En als je daar weinig voor terugkrijgt, snap ik wel dat mensen vertrekken." 'Te absurd voor woorden' Raadslid Lian Heinhuis (PvdA) maakt zich al langere tijd zorgen om de bewoners in het wooncomplex en stelde vandaag vragen in de gemeenteraad aan wethouder Zita Pels van Volkshuisvesting. "Het is te absurd voor woorden dat oudere mensen, mensen in een rolstoel en mensen met een kinderwagen maar geluk moeten hebben of de lift het die dag doet. Daar word ik gewoon pissig van. Dat die verhuurder er blijkbaar alleen zit om zijn eigen zakken te vullen, in plaats van te geven om de mensen die er wonen", vertelt ze voor de deur van De Kameleon. Volgens Pels is het aan de verhuurder om in actie te komen, maar loopt het contact met de beheerder moeizaam. "Wij gaan keihard handhaven, ook al hebben we de instrumenten niet. En we willen een duidelijke boodschap geven aan de eigenaar. Als het ons niet zint, dan vinden we wel een weg als gemeente om te zorgen dat je je aan goed verhuurderschap houdt. En anders hoor je gewoon hier niet thuis in Amsterdam." Volgens beheerder Isa doen ze hun uiterste best voor het onderhoud: "In de korte periode hebben we acties ondernomen, alleen deze zijn niet altijd zichtbaar voor bewoners. Nieuwe technische meldingen van bewoners worden zeer serieus genomen en opgepakt." Ook zeggen ze deze week een afspraak met de bewoners te plannen.
Lees verder