Bijna 400 miljoen euro gereserveerd voor aanschaf 78 nieuwe trams
Het GVB gaat een aanbesteding starten voor 78 nieuwe trams. Die moeten vanaf 2032 in de binnenstad rijden en een deel van de huidige vloot vervangen. Mogelijk kan een deel van die trams als proef zelfstandig rijden, wat overigens niet betekent dat er dan geen trambestuurder meer is. De Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten over vervoer, heeft 391 miljoen euro voor de aanschaf van de nieuwe trams en alle bijbehorende investeringen gereserveerd. "Daaronder vallen ook de aanschaf van reserveonderdelen, implementatiekosten, projectrisico's en aanpassingen aan de werkplaatsen en stallingen", laat de Vervoerregio weten. Meerdere bestelmomenten De voorbereidingen voor de aanschaf van de nieuwe trams zijn in 2023 al gestart. Afgesproken is dat trams in fases worden vervangen en dat het GVB daardoor niet in een keer met een gehele verouderde vloot trams zit. Bovendien zou er door het plannen van meerdere bestelmomenten beter ingespeeld kunnen worden op 'ontwikkelingen in de stad'. De nieuwe trams moeten ook duurzaam zijn. Verder wil het GVB 'vooruitkijken'. "In de toekomst verkennen we ook andere mogelijkheden van innovatie, bijvoorbeeld door op beperkte schaal een proef te starten met autonoom rijden", zegt Paul Carstens, directeur Techniek van het vervoersbedrijf. "Dit doen we juist om te onderzoeken hoe technologie het werk van trambestuurders kan ondersteunen, niet vervangen. De ervaring en inzet van onze bestuurders blijft onmisbaar." Precieze kosten Het is de bedoeling dat het GVB de aanbesteding binnen anderhalf jaar afrondt. In het eerste halfjaar van 2027 wordt duidelijk welke leverancier de nieuwe 30 meter lange tram mag gaan leveren en wat de precieze kosten zijn. Daarna moet de Vervoerregio daar nog mee akkoord gaan. De trams gaan naar verwachting dertig jaar mee.
Lees verder