Bikkelen in de hitte: zo komen de portier, de visboer en de stratenmaker de dag door
Het advies om niet te veel in de zon te komen, is helaas niet voor iedereen haalbaar. Veel Amsterdammers moesten gewoon buiten aan het werk. Geen tropische temperaturen of aanstaande hittegolf die dat kon voorkomen. "Het is afzien." De prijs voor slechtst-geklede-man, wat temperatuur betreft dan, gaat vandaag naar de portier van de Beurs van Berlage. Niet omdat het hem niet staat, maar omdat het niet helemaal toegespitst is op het weer van vandaag. "Deze jas is dezelfde als in de winter. Verder een lange broek en een stropdas. En deze pet ga ik niet afdoen, dan druipt alles zo naar beneden", lacht hij. Bij de visboer op de Dappermarkt zijn de blokken ijs niet aan te slepen. "We hebben veel extra ijs nodig. Om alles koel te houden, pakken we alle vis helemaal in. Verder moeten wij ook koel blijven. We zweten ons gek." De stratenmakers op de Sarphatistraat stoppen vandaag een uurtje eerder. "Het asfalt is een graad of zestig. Straks gaan we ijs halen, want het is wel een beetje afzien hier."
Lees verder