Brahim Abid wordt wethouder in Utrecht na terugtrekken uit Nieuw-West

Brahim Abid (PRO), de beoogd stadsdeelvoorzitter van Nieuw-West die zich vorige week plotseling terugtrok, wordt wethouder in Utrecht. Dat is vandaag bekendgemaakt.  Abid trok zich vorige week terug uit de procedure om stadsdeelvoorzitter van Nieuw-West te worden, omdat hij in beeld was voor het wethouderschap in een 'grote stad'. Hij liet toen in het midden om welke stad het ging, maar het blijkt vandaag dus Utrecht te zijn. Hij wordt daar volgens lokale media verantwoordelijk voor werk en inkomen.  Kritiek van oppositie  Abids plotselinge vertrek kwam hem op felle kritiek te staan. De oppositiefracties van stadsdeel Nieuw-West, Denk, VVD, CDA, SP, Bij1, ChristenUnie en GoedBeterWest!, noemden het in een gezamenlijke verklaring 'onacceptabel' richting de bewoners van Nieuw-West 'dat een voorgedragen stadsdeelvoorzitter kort voor de hoorzitting afziet van de functie omdat elders een andere bestuurlijke positie in beeld komt'.  In de raad werd een spoeddebat aangevraagd vanwege Abids vertrek. "Dit raakt aan de bestuurlijke continuïteit in een stadsdeel met grote opgaven, dat werd opgeschrikt door de zware explosie in Osdorp", schreven Denk, Bij1 en Ja21. In plaats van Abid wordt Lotte Terwel (PRO) nu voorgedragen als stadsdeelvoorzitter van Nieuw-West. Loubna El Fahim (PRO) moet stadsdeelbestuurder worden.

Lees verder