Buitenlandse (vracht)wagens op diesel niet bekeurd in uitstootvrije zone

Het is voorlopig onmogelijk om eigenaren van bestelbussen en vrachtwagens die rijden op diesel of benzine met een buitenlands kenteken automatisch te beboeten. Dat komt door Europese regels, schrijft staatssecretaris Chris Jansen deze week in een brief.  Er zijn wel mogelijkheden om voertuig- en eigenaarsgegevens Europees uit te wisselen in het geval van bijvoorbeeld snelheidsovertredingen, maar die mogelijkheid geldt niet voor de zogeheten zero-emissiezones. Het Rijk en verschillende gemeenten hebben geprobeerd dat te veranderen, maar het Europees Parlement wilde dat niet.  België mogelijk wel Wel wordt er met België overlegd en kan het delen van gegevens voor de handhaving van deze zones van Belgen naar verwachting later dit jaar. Met Duitsland is dit lastiger, omdat zij pas gegevens willen delen nadat een overtreding begaan is.  Volgens Jansen zijn er wel mogelijkheden voor de toekomst. Zo zouden gemeenten bestuurders van buitenlandse bestelbussen en vrachtwagens kunnen verplichten zich digitaal te registreren. Dat moeten vrachtwagenchauffeurs voor de milieuzone op de Maasvlakte in Rotterdam bijvoorbeeld al doen. Ook zouden er stickers op voorruiten geplakt kunnen worden. Die sticker moet alleen dan wel handmatig gecontroleerd worden.  Uitzonderingen De uitstootvrije zone voor nieuwe bestel- en vrachtauto's in Amsterdam ging 1 januari in. Toch wordt er het eerste halfjaar niet beboet. Ook gelden er uitzonderingen: de zone geldt nu vooral voor bestelauto's en vrachtwagens die na januari op naam gezet zijn. Bestelauto's op fossiele brandstof (diesel, benzine, LPG, aardgas en hybride) met een emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 nog toegang tot de uitstootvrije zone. Het is niet voor het eerst dat regels voor eigenaren van auto's met Nederlands kenteken niet voor buitenlandse automobilisten gelden. Dat bleek ook zo te zijn bij foutparkeerders. 

Lees verder