D66 tegen coffeeshopverbod toeristen: "Leidt tot méér overlast"
Toeristen moeten welkom blijven in coffeeshops als het aan D66 ligt. Anders dan de PvdA is de partij in het concept-verkiezingsprogramma tegen het coffeeshopverbod voor toeristen. Ook zouden onder meer 'lovehotels' een alternatief moeten worden voor het erotisch centrum. De partij vreest dat een coffeeshopverbod voor toeristen zorgt voor cannabisverkoop op straat. "Dat leidt tot méér overlast in het centrum, méér jongeren in de criminaliteit en méér onveiligheid en overlast voor Amsterdammers." Plan van burgemeester Halsema Gisteren sprak de PvdA, die nu net als D66 in de coalitie zit, nog steun uit voor het plan van burgemeester Halsema om toeristen uit coffeeshops te weren in de binnenstad. Volgens die partij zou het tot spreiding van de toeristische drukte leiden, maar D66 vindt dat dus niet opwegen tegen de nadelen. Eerder deze week lekte al uit dat D66 niet meer voor een groot erotisch centrum in Zuid is. Dat erotisch centrum is overigens ook een plan van burgemeester Halsema. In het concept-verkiezingsprogramma staat hierover dat er 'voldoende veilige en toekomstbestendige werkplekken voor sekswerkers' moeten zijn. "In plaats van dat we de toekomst van sekswerk afhankelijk maken van één groot erotisch centrum kiezen wij voor meerdere kleinschalige locaties, aangevuld met lovehotels, en onderzoeken de mogelijkheid voor veilige sekswerkplekken aan huis", schrijft de partij. "Zo garanderen we een divers aanbod van veilige werkplekken, zonder afhankelijk te zijn van één project." Mocht er na de gemeenteraadsverkiezingen weer een vergelijkbare coalitie komen als nu het geval is, dan is de kans groot dat de toeristenbelasting verder omhoog gaat. Net als GroenLinks en de PvdA wil ook D66 namelijk een verhoging van die belasting. De partij heeft al een nieuw percentage bedacht: van 12.5 procent naar 16.5 procent. Dat moet wel stapsgewijs gebeuren, met 1 procentpunt per jaar. Bouwformule D66 wil (soms) ook kunnen afwijken van de bouwformule van 40 procent sociale huur, 40 procent middenhuur en 20 procent in de dure sector. "We streven naar gemengde en evenwichtige wijken met minimaal 30 procent sociale huur en maximaal 50 procent sociale huur." Coalitiepartij GroenLinks liet deze week juist weten nooit minder dan 40 procent sociale huur te willen. De PvdA wil wel soms afwijken als omliggende buurten bijvoorbeeld al veel sociale huur hebben. De partij zegt zich ook te 'verzetten' tegen het eventuele opheffen van metrolijn 51, die tussen het Centraal Station en Isolatorweg rijdt. Het is nog niet zeker dat die metrolijn inderdaad weggaat. Er liggen meerdere scenario's om het metronetwerk anders in te richten. In de andere scenario's sneuvelt metro 53 of 54 van en naar Zuidoost, maar daar schrijft D66 niets over. In het centrum zouden nieuwe maatregelen genomen moeten worden tegen overlast en discriminatie. "We plaatsen meldzuilen of QR-codes op strategische plekken, zodat meldingen van (seksuele) intimidatie, geweld of discriminatie eenvoudig, snel en anoniem kunnen worden gedaan", schrijft de partij. Daarnaast zou er een 'zerotolerancebeleid op straatintimidatie' moeten komen en zou de verlichting op onveilige plekken in de hele stad aangepast moeten worden. Autoluwe gebieden D66 wil ook meer autoluwe gebieden, bijvoorbeeld in de Jordaan, Plantagebuurt en delen van de Wallen. Verder zouden smalle straatjes vol verkeer juist ontmoetingsplekken met bankjes, groen en oversteekplaatsen moeten worden. De aanleg van fietsparkeergarages onder bijvoorbeeld de Stopera en het Rembrandtplein zou versneld moeten worden. "Wij zijn de partij van problemen oplossen", laat D66-lijsttrekker en wethouder Melanie van der Horst weten. "Niet blijven hangen in gedoe. Samenwerken. Doen. Lukt iets niet in één keer, dan sturen wij bij. Want het kan wél."
Lees verder