Dagelijks drukte bij De Ruijterkade door touringcarhalte: "Je moet niet wachten tot het misgaat"

Sinds 1 januari mogen zware touringcars niet meer het centrum van de stad in, haltes zijn dus verplaatst naar de rand van de binnenstad, waaronder de De Ruijterkade. En daar gaat volgens buurtbewoner Gabriëlla een hoop fout: bussen staan er veel langer dan de toegestane tien minuten en door de drukte ontstaan er volgens haar gevaarlijke verkeerssituaties.    Het stukje De Ruijterkade kent sinds 1 januari 24 nieuwe haltes voor touringcars. Als de bussen er aankomen, kruisen ze een druk oversteekpunt. En daar ontstaan volgens buurtbewoner Gabriëlla vaak gevaarlijke situaties, doordat de stoplichten er nog geen tien seconde op groen staan. "Kijk, deze gaat sowieso door rood", zegt ze terwijl ze naar een bus wijst. "En dat gaat de hele dag zo door." De plek van de haltes:    Gabriëlla zegt al meerdere keren een bijna-ongeluk te hebben gezien en daarom trekt ze nu aan de bel. "Vandaag of morgen gebeurt dat wel. En ik vind niet dat we daarop moeten wachten." Niet alleen bij het kruispunt is het vaak druk, dat geldt ook voor de weg bij de haltes. Er zijn veel toeristen, maar ook auto's en touringcars die er rijden, in beide richtingen. De weg loopt namelijk dood en na het maken van een lus komt het verkeer terug op het drukke stuk. Ook wordt er gefietst op de weg.  Lang parkerende bussen Nog een oorzaak van de drukte: bussen staan vaak veel langer bij de haltes dan de toegestane tien minuten. Als we er 's ochtends heengaan, zien we drie bussen een half uur tot een uur op hun plek staan. Het betreffende vervoerbedrijf wil daar niet op reageren; de gemeente wel. Zij zeggen dat er wel degelijk wordt gecontroleerd, maar nog niet tijdens de ochtendspits. "We houden de situatie daar goed in de gaten en hebben daar elke dag van 10.00 tot 18.00 uur verkeersregelaars aanwezig om de verkeerssituatie te begeleiden", aldus de gemeente. "Zij controleren ook hoe lang de touringcars er staan, ze hebben 10 minuten voor het instappen en 10 minuten voor het uitstappen, maar als er bijvoorbeeld ouderen uitstappen kan het wat langer duren. Daar zijn we in zo’n geval flexibel in." Te weinig handhavers om te handhaven Eerder deze maand meldde wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer) al dat er tijdens het zomerseizoen niet voldoende handhavers zijn om alle touringcarhaltes in de stad continu te bemannen. "Op de drukste haltes worden stewards ingezet", aldus de wethouder toen. "Op 11 haltelocaties zijn stewards aanwezig. Op basis van eerder opgedane ervaringen in de voorgaande jaren zijn dit de drukste haltes." Een oplossing dan voor de drukte? Die is volgens Gabriëlla simpel, namelijk het verplaatsen van de haltes. Maar dat zal niet gebeuren. Het gaat echt om permanente haltes, aldus de gemeente, die wel zegt de situatie op de De Ruijterkade goed in de gaten te blijven houden.

Lees verder