Een kijkje op het zeilschip van de toekomst: met wind en waterstof de zee over
De indrukwekkende schepen die met Sail het IJ op en af varen, worden vaak voortgestuwd door energieverslindende motoren. Eén schip vormt daarop een opvallende uitzondering: de Ecolution, een duurzaam zeilschip met een elektromotor. De accu's van de motor worden opgeladen met energie die wordt opgewekt uit waterstof. Wanneer er onvoldoende wind staat of bij het in- en uitvaren van de haven, schakelt de Ecolution over op elektrische motoren. De energie daarvoor komt uit waterstof. "De vier cilinders hier aan boord bevatten de waterstof," legt technicus Wim de Weger uit. “Via een leiding gaat die naar de brandstofcel, en die levert stroom aan de accu’s." De twee dieselmotoren aan boord konden daardoor jaren geleden worden vervangen door een elektrische, geruisloze motor. Schroef als dynamo Met zo’n tienduizend kilo aan accu’s kan het schip één tot anderhalve dag varen. Daarnaast wekt de boot zelf elektriciteit op tijdens het zeilen. “Wanneer we zeilen draait de schroef mee door het water,” vertelt bemanningslid Max Marselis. “De elektromotor fungeert dan als dynamo en zo laden we de accu’s op. Het is toekomstmuziek om hiermee volledig zelfvoorzienend lange tochten te maken, maar technisch is het mogelijk.” Waterstof tanken Een uitdaging vormt nog het tanken van waterstof, dat vaak ingewikkeld en beperkt beschikbaar is. Daar wil Maarten Ruijtenberg van Hermanos Energie verandering in brengen. Samen met zijn broer ontwikkelde hij een installatie die waterstof produceert uit gewoon leidingwater. “We maken hier waterstof, slaan het op en gebruiken het om te tanken,” legt hij uit. “Ons doel is dat deze apparaten straks in jachthavens en bedrijven staan, zodat je net als met een laadpaal thuis ook voor je sloep, heftruck of tractor zelf waterstof kunt tanken.” Wubbo Ockels De Ecolution is tussen 2007 en 2010 gebouwd in opdracht van Wubbo Ockels, de oud-astronaut. Na zijn dood wordt de boot beheerd door stichting Wadduurzaam, opgericht door drie ondernemers. Sindsdien is de boot gestationeerd in het Groningse Lauwersoog.
Lees verder