Een maximumsnelheid van 20 km/u op het fietspad: hoe handhaaf je dat?

Na oproepen van de wethouder en verkeersexperts, spreekt nu ook de Fietsersbond zich uit: er móét iets gebeuren aan de fietschaos in de stad. Een maximumsnelheid op fietspaden en een kentekenplicht voor e-bikes is volgens de bond een stap in de goede richting. Maar de handhaafbaarheid roept de nodige vragen op. "Daar zit steeds het grote probleem." Amsterdam worstelt met de toenemende drukte op de fietspaden. Waar eerder vooral aandacht uitging naar het beperken van de snelheid van auto's, klinkt nu ook de roep om maatregelen op het fietspad steeds luider.  20 of 25 kilometer per uur? Wethouder Van der Horst pleitte in 2023 al voor een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur om de verkeersveiligheid in de stad te bevorderen. De Fietsersbond sluit zich daarbij aan, maar maakt zich zorgen over de praktische uitvoering. Vandaar dat de bond er nog niet over uit is of de limiet op 20 of 25 kilometer per uur moet worden gezet. "Daar zijn we nog over in conclaaf", zegt voorzitter Florrie de Pater. "Een maximumsnelheid zou een enorm verschil maken op het fietspad. Het zorgt voor meer rust én minder ongelukken." Ook zou de maatregel er volgens haar voor zorgen dat fietsen aantrekkelijker wordt voor ouderen en kwetsbaren. Volgens de Fietsersbond zit het grootste gevaar in de grote snelheidsverschillen tussen weggebruikers. Vooral opgevoerde e-bikes zijn een probleem, vinden zij. "Die gaan vaak boven de 35 kilometer per uur, en dat is sowieso illegaal", benadrukt De Pater. Een maximumsnelheid gecombineerd met een kentekenplicht zou dit volgens haar beter beheersbaar maken. "Wat de wethouder wil moet ook handhaafbaar en uitvoerbaar zijn. Fietsers hebben meestal geen ingebouwde snelheidsmeter. Een e-bike heeft dat wel. Dus zij kunnen veel beter zien of ze te hard rijden." Handhaving blijft struikelblok Zonder aanvullende maatregelen blijft handhaving lastig volgens De Pater: "Op dit moment moeten handhavers fietsen letterlijk van de weg halen en op een rollerbank testen. Dat kost veel tijd en capaciteit." Een kentekenplicht voor e-bikes zou volgens haar veel oplossen. "Dan kunnen we gewoon flitspalen gebruiken, net als bij auto's." Onder de Amsterdammers die we spreken lijkt er breed draagvlak voor de invoering van een limiet. "Ik ben absoluut voor een maximumsnelheid", zegt een passerende wielrenner. "Het is nu gewoon chaos. Recht van de sterkste." Een andere voorbijganger verwoordt het met zwarte humor: "Je hoeft niet eens meer lid te zijn van de Vereniging voor Euthanasie. Ga gewoon de stad in op je fiets, dan ben je binnen vijftien minuten dood".

Lees verder