Eigenaren elektrische boten snakken naar meer oplaadpunten: "Negen van de tien keer bezet"

Eigenaren van elektrische boten beklagen zich nog altijd over het tekort aan oplaadpunten in de stad. In totaal telt de stad negen oplaadpalen voor pleziervaart, met per paal twee oplaadpunten. En dat is volgens eigenaren niet genoeg. Eind volgend jaar moeten er volgens de gemeente ruim driehonderd van die punten zijn. Toch zou het niet voor het eerst zijn dat ambitieuze doelen richting een uitstootvrije stad niet worden gehaald.  "Met de kennis van nu hadden we misschien wel een andere beslissing genomen en dat kan niet de bedoeling zijn", vertelt Tim de Reus vanuit zijn elektrische sloep. Samen met vijf vrienden kocht hij de boot vorig jaar. Toen zat er nog een benzinemotor in de boot. De hele winter gingen de zes vrienden met de boot aan de slag en bouwden ze 'm om tot een elektrische.  Sinds een paar weken ligt de boot nu in de Amsterdamse wateren. "We hebben er natuurlijk veel plezier van", zegt Tim. Rutger Kemme, een van de mede-eigenaren van de boot, vult aan: "Maar als het gaat om al het geregel eromheen, dus waar de overheid een hand in heeft: niets daarvan is fijn." Hun grootste bezwaar: te weinig laadplekken. In het gebied waar Tim en Rutger hun boot hebben, aan de zuidkant van de stad, staan drie laadpalen, met bij elke paal twee laadpunten. "Maar negen van de tien keer zijn die allemaal vol."  Hele stad in 2030 uitstootvrij Het is zeker niet voor het eerst dat eigenaren van elektrische boten de gemeente vragen om meer laadpunten. Vanwege het gebrek aan genoeg laadpunten werkt het niet erg motiverend om over te stappen op uitstootvrij, zeggen Tim en Rutger. Dit terwijl de gemeente die switch naar elektrisch varen wel graag zou zien. Sinds april zijn de regels in de binnenstad voor brandstofboten al aangescherpt en in 2030 moet de hele stad, ook op het water, uitstootvrij zijn. Het is zeker niet voor het eerst dat eigenaars van elektrische boten vragen om meer oplaadpunten. In januari 2020, spraken we met centrumbewoner Lindsay Schrader. Zijn verhaal destijds was haast identiek aan dat van Tim en Rutger nu. "Het grootste probleem is het aantal oplaadpunten bij mij in de buurt." Nu, vijf jaar later, is daar geen enkele openbare oplaadpaal bijgekomen. Eerst zien, dan geloven De gemeente laat aan AT5 weten dat ze er nu dan eindelijk gaan komen. "We plaatsen meer openbare laadpunten voor elektrische pleziervaart. De aanbesteding is in oktober en we starten eind van het jaar direct met het plaatsen. Tot en met 2026 worden er 304 laadpunten voor elektrische pleziervaart geplaatst op 38 locaties verdeeld over de stad." Maar zeker door eerdere transitie-ambities die werden uitgesteld, geldt voor Tim en Rutger dat ze eerst willen zien dat er iets verandert, voordat ze het geloven. "Een keiharde datum waarop dit gelukt moet zijn blijft uit. Dus dat is nog even tasten in het duister."

Lees verder