Felicitatie omstreden Indiase premier van Noord-Hollandse reclamezuilen verwijderd

Een opvallende 'advertentie' op reclamezuilen in het openbaar vervoer en winkelcentra gisterochtend. Tussen de commercials voor parfum en auto's zat een felicitatie gericht aan de Indiase premier Shri Narendra Modi, die zijn 75e verjaardag vierde.  Opvallend, niet alleen omdat verjaardagswensen aan regeringsleiders hoogst ongebruikelijk zijn, maar ook omdat Modi omstreden is. Zijn regering voert een antidemocratisch beleid en hij wil van het land een hindoe-nationalistische staat maken. Zo voerde hij al wetten in die de autonomie van de moslimbevolking in sommige regio's onder de druk zet. "Warm birthday wishes to prime minister Sh. Narendra Modi Jr", luidde de boodschap bij een foto van de premier die vanaf 9.00 te zien was. Onder zijn portret viel te lezen dat de felicitatie betaald is door ExH Productions. Dat is een bedrijf uit Dubai dat volgens de website 'exclusieve evenementen over de hele wereld organiseert'.   Amstelveen en Hilversum De verjaardagswens was in ieder geval te zien in Hilversumse abri's en op een reclamezuil in het Stadshart van Amstelveen (zie foto boven dit verhaal). Ook in Amsterdamse metrostations werden reizigers in de ochtendspits aan de verjaardag van de premier herinnerd, schrijft Het Parool. "Het is een volledig geautomatiseerd proces, gebaseerd op vraag en aanbod", legt directeur Mark Veenman van CS Media aan NH Nieuws uit hoe de reclames worden geselecteerd. "Maar alle content wordt wel beoordeeld door één paar menselijke ogen." Op die manier wil het bedrijf voorkomen dat het publiek geweld, naakt of andere omstreden zaken krijgt voorgeschoteld. "We willen niet verrast worden met content." Het publiek en het bedrijf werden gisterochtend wél verrast, bevestigt Veenman. "Het is de eerste keer in vijftien jaar dat er iets doorheen is geglipt. We kijken op kantoor live mee met wat er op de schermen draait. Toen ik het na drie kwartier doorhad, heb ik 'm eruit gehaald." Veenman benadrukt dat iedere reclame een goede afzender moet hebben, en dat was hier niet het geval. "Het bedrijf dat de reclame betaalt, noem ik niet de afzender. Ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wie het is, maar we zijn geen propagandamachine."   Internationale campagne Toch is de boodschap er ook bij andere bedrijven doorheen geglipt. CS Media heeft de concessie namelijk alleen voor reclame in de Amsterdamse metrostations, en de felicitatie was dus ook te zien in plaatsen als Hilversum en Amstelveen. Daar hebben andere bedrijven de concessie op buitenreclame.  Ook in andere landen, waaronder de VS (New York) en Australië (Sydney), was de boodschap te zien op reclamezuilen. En - waarschijnlijk niet toevallig – werd Modi gisteravond ook uitvoerig gefeliciteerd op het hoogste gebouw ter wereld, de Bhurj Khalifa in Dubai. 

Lees verder