Florrie van de Fietsersbond test eerste legale e-step: "Balans is best een dingetje"
De eerste door de RDW goedgekeurde e-step, de Selana Alpha, komt in november op de markt en zal dus vaker op het fietspad te zien zijn. Voor sommigen natuurlijk een toevoeging, maar er is ook kritiek. Onder meer van Florrie de Pater van de Fietsersbond Amsterdam en wethouder verkeer Melanie van der Horst vragen zich af of dit nieuwe vervoermiddel wel op de al zo drukke fietspaden past. De step werd, na zes jaar in de ontwikkelingsfase te hebben gezeten, op 1 juli goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Verkoper Chingiskhan Kazakhstan werkte vanuit een werkplaats aan de Admiralengracht aan het ontwerp. Volgens hem is het de hoogste tijd voor een veilige, legale variant: "Het is niet zo dat als wij er niet zijn, mensen stoppen met voertuigen kopen. We bieden nu een alternatief dat aan alle regels voldoet, kleiner is dan een scooter of e-bike en gewoon 25 kilometer per uur gaat." Toch is De Pater er niet gerust op. Vooral de snelheid, instabiliteit en de beperkte ruimte op het fietspad baren haar zorgen: "Als zo'n e-step zijn balans verliest, want die balans is best wel een dingetje, en dat gebeurt op een fietspad... die kan gewoon tegen een andere fiets aankomen." 4,5 keer gevaarlijker dan een fiets Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is het risico op een ongeval met een e-step fors groter dan met een fiets. De cijfers liegen er niet om: stepgebruikers zijn 4,5 keer zo vaak het slachtoffer van een ongeluk. Het gaat vaak om jonge mannen tussen de 20 en 40 jaar en in 30 procent van de ongevallen was de bestuurder onder invloed van alcohol. De goedkeuring van het RDW betekent dat deze step voldoet aan strenge eisen, zoals vaste verlichting, stuurhoogte, remsysteem en richtingaanwijzers. Ook moeten bestuurders 16 jaar of ouder zijn. Toch benadrukken critici dat dit weinig zegt over het gedrag van bestuurders, of de invloed van het voertuig op de toch al chaotische Amsterdamse fietsinfrastructuur. Wethouder Van der Horst (Verkeer) liet in de laatste gemeenteraadsvergadering voor de zomervakantie al weten dat ze niet op de e-step zit te wachten: "Ik heb natuurlijk meteen gezegd: daar zijn we als Amsterdam helemaal niet blij mee. We hebben de fatbikeproblemen nog lang niet opgelost, met heel veel dank aan het Rijk en nu komen ook de steps de weg op." Andere steps Toch is er voor de gemeente weinig tegen de landelijke goedkeuring te doen. De Selana Alpha is de eerste die daar sinds januari 2024 aan voldoet. Er zijn wel nog vier ander type steps, maar daar moeten eigenaren zelf een kenteken voor aanvragen. Bij die aanvraag moeten ze foto's van alle hoeken meesturen. Naast de vijf volledig elektrische steps, zijn er ook steps waarbij gebruikers soms moeten trappen. Voor die steps met trapondersteuning gelden dezelfde regels als elektrische fietsen. De Pater is over die steps nog bezorgder, omdat er bijvoorbeeld geen leeftijdsgrens van 16 jaar voor geldt, ze vreest dat die steps onveiliger zijn en ze ook denkt dat die steps makkelijker op te voeren zijn naar meer dan 25 kilometer per uur.
Lees verder