Frustratie GVB-medewerkers bereikt kookpunt, gesprekken met directie en vakbonden begonnen
Al jarenlang zijn medewerkers van openbaar vervoerder GVB gefrustreerd over verschillende punten: te hoge werkdruk, te weinig vergoeding voor het zware beroep, slechte communicatie, en er is geen duidelijke lijn in te vinden. Sinds twee maanden worden brandbrieven ondersteund door honderden medewerkers en een actiecomité voert nu gesprekken met vakbonden om - zo hopen ze - verder te komen. Ook de directie is daarbij betrokken. "Het zit overal, er is niet één afdeling waar het misgaat." Zo vat Henk de Vries de problemen en zorgen onder medewerkers van het GVB samen. In augustus wordt een actiecomité opgericht door medewerkers die zich hard maken en vertegenwoordigen een groep van honderden medewerkers die dezelfde boodschap uitdragen: de zorgen over de werkomgeving reizen de pan uit. Opstand tegen GVB "Er is niet één schuldige, er is geen algehele opstand tegen het bedrijf. Maar er zijn heel veel plekken waar het misgaat", zegt De Vries namens het actiecomité. Er zijn meerdere vervoersafdelingen: metro, bus, tram en veerponten. Maar daarnaast gaat het om een opeenstapeling van verschillende zaken: "Een nieuw planningssysteem, krappe rust tussen ritten in, krappe rijtijden, te weinig communicatie", en zo gaat hij nog verder. Meer dan honderd punten zijn in totaal verzameld onder het rijdend personeel. In de afgelopen twee maanden zijn drie brandbrieven geschreven. De laatste kwam afgelopen weekend: "We zijn kwetsbaar en moe geworden van onhaalbare eisen en de blinde vlekken van onze leiders. Ergens diep vanbinnen klopt dat oude GVB-hart nog. Misschien zwak, maar het leeft. We willen dat het weer krachtig gaat kloppen — met trots, met warmte, met service, met menselijkheid." De actiegroep benadrukt dat ze zich niet per definitie tegen het GVB keren, maar ze willen de reiziger kunnen helpen: "We willen hun vragen beantwoorden, maar daar hebben we de tijd niet meer voor. Werken doen we voor de reiziger." Oorzaak van de problematiek is volgens De Vries helder: "De mensen op het hoofdkantoor hebben geen idee wat er gebeurt in de praktijk." En dat zeggen ook leden van een WhatsAppgroep met ongeruste medewerkers. "Je ziet nooit iemand van hogerop op de tram, behalve als er iets kapot is", zegt een van hen. Gesprekken met directie Inmiddels zitten de ondernemersraad, de FNV, CNV en de directeur operatie aan tafel met de actiegroep. Vanaf begin oktober worden om de zoveel tijd gesprekken gevoerd om de problematiek te bespreken. Of die gesprekken voor een oplossing gaan zorgen is de vraag. De FNV onderschrijft de zorgen van de medewerkers en gaat uit van goede wil bij de directie, aangezien zij al in gesprek zijn met de actiegroep. Op de vraag of Henk er vertrouwen in heeft, zegt hij: "Ja, wat is vertrouwen. Natuurlijk worden er kleine dingetjes opgepakt, maar bijvoorbeeld het defect aan materieel is nog niet opgelost." Het GVB zou volgens Henk de échte problemen aan moeten pakken.
Lees verder