Geen duikers maar een onderwaterdrone om de kades te inspecteren

De gemeente is met onderwaterdrones aan het uitzoeken of het inspecteren van de kades sneller en effectiever is ten opzichte van dezelfde klus die wordt uitgevoerd door duikers.  Vroeg in de ochtend wordt bij de Amstelsluizen een soort mini-duikbootje in het water gelegd. Het gaat om een onderwaterdrone, die door Amsterdam bij wijze van proef wordt gebruikt om de kades te inspecteren, zegt Maurice Kenter, innovatiemanager bij het Programma Bruggen en Kades van de gemeente Amsterdam. "Wij zijn momenteel met drones aan het kijken of we onze werkzaamheden kunnen versnellen. Waar we normaal gesproken met duikers het water in gaan, doen we dat nu met drones. We hebben bijvoorbeeld ook de grachten hiernaast gedaan. Op moeilijk bereikbare plekken waar duikers het water niet in kunnen. Bijvoorbeeld bij woonboten." De onderwaterdrone is uitgerust met sonar en een topcamera bovenop. Piloot Erik Pluim bestuurt de drone vanuit een bestelbusje. Op een groot scherm kijkt hij live mee. "Rechts zie je een fragment van boven de waterlijn, van de eerste vier rijen metselwerk, en met sonar kijken we onder de waterlijn, tot aan de vloerbodem van de sluis."  Volgens Pluim heeft zo'n onderwaterdrone veel voordelen. "Het verschil tussen een drone en een duiker is dat een drone voor dit soort inspectiewerkzaamheden 100 procent dekking heeft. Een duiker is toch beperkt en heeft alleen zijn armen als gereedschap, omdat het zicht nul is. Maar de sonarbeelden zijn voor iedereen op dezelfde manier te lezen." Toch zal de onderwaterdrone de duiker nooit helemaal vervangen. "Als wij begroeiing zien kunnen wij het niet direct schoonmaken. We kunnen het niet voelen of bekrabben. Corrosie verwijderen, boutjes inspecteren, dat soort dingen kunnen alleen door een duiker worden gedaan. Dus in dat opzicht zal een duiker zeker nodig blijven zijn." De onderwaterdrone heeft in een van de sluiskolken (de ruimte tussen de sluisdeuren, red.) een grote scheur ontdekt. Kenter:  "De onderwaterdrone maakt een opname van het metselwerk en de fundering. Als er schade is kijken we op basis van de schadebeelden of we een duikersonderzoek moeten doen." Tijdens de proef worden ook drones ingezet om de kades vanuit de lucht te inspecteren, en een USV - dat is een onbemand bootje. Maar deze ochtend wordt alleen de onderwaterdrone gebruikt. Tot 09.00 uur, want dan moet de sluiskolk - die vanwege de inspectie helemaal was afgesloten - weer open voor het vaarverkeer. 

Lees verder