Gemeente: 30 kilometer per uur in de stad zorgt voor minder ongelukken

Uit een evaluatie van de gemeente blijkt dat een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur inderdaad voor minder verkeersongelukken zorgt. Op de nieuwe 30-wegen is het aantal ongelukken waarbij een motorvoertuig betrokken is, afgenomen met zo'n 11 procent. Verkeerswethouder Melanie van der Horst noemt de resultaten 'hoopgevend'. Een verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur binnen de ring moest voor minder ongelukken zorgen. In een onderzoek is nu aangetoond dat dit ook werkt. Het aantal ongelukken tussen motorvoertuigen, (elektrische) fietsers en voetgangers zijn het laatste jaar zelfs met 15 procent afgenomen. In het eerste jaar hield 63 procent van de automobilisten zich helemaal of bijna aan de nieuwe snelheid en twee van de tien automobilisten reden 40 km/uur of meer. Uit het onderzoek blijkt ook dat het verkeersgeluid op nieuwe 30-wegen gemiddeld met 1,5 decibel is afgenomen. En ook niet al te onbelangrijk: 60 procent van de Amsterdammers is positief of zeer positief over de nieuwe snelheid, schrijft de gemeente.  Aanrijtijden hulpdiensten Bij de invoering van de nieuwe maximumsnelheid waren er zorgen over de aanrijtijden van de hulpdiensten. Maar uit een analyse van 8000 brandweerritten en 50.000 ambulanceritten blijkt dat de invoering van 30 kilometer per uur hier geen invloed op heeft gehad. Wel is de gemiddelde rijtijd van het ov iets toegenomen. Een busrit duurt nu 40 seconden langer en een ritje met de tram 10 seconden, minder dan wat het GVB had verwacht. En ook opvallend: ongelukken met een bus of tram namen met 24 procent af. De gemeente blijft ook in het vervolg flitspalen inzetten om de nieuwe snelheid te handhaven. Het Openbaar Ministerie (OM) zette vorige zomer flitspalen in en daardoor daalde de gemiddelde snelheid met ruim 20 procent. Maar de snelheid liep wel weer op nadat de camera’s waren verwijderd. De gemeente kijkt nu samen met het OM naar locaties waar geflitst zou moeten worden. 

Lees verder