Gemeente overweegt P+R Noord later uit te breiden, al is er nog geen geld voor
Het aantal plekken van de P+R Noord zal over tien jaar mogelijk met 900 stuks uitgebreid zijn. Dat schrijft wethouder Melanie van der Horst (Verkeer). Er wordt nagedacht over een 'gebouwde bovengrondse parkeervoorziening', maar daar moet nog wel geld voor gevonden worden. Eerder werd bekend dat het aantal plekken op P+R Noord zou dalen met honderd stuks. Het zijn er in 2030 nog maar 312 in plaats van de huidige 442. Dat komt doordat er een elektriciteitsstation moet komen. Maar daarna zou er, bij het vinden van voldoende geld, op het westelijke oor van de P+R Noord dus een bovengrondse parkeervoorziening kunnen komen. Daarmee zou het aantal plekken in 2035 op 1312 komen. "Deze P+R speelt, vanwege de uitstekende verbinding met het hoogwaardige openbaar vervoer een belangrijke rol voor de stad Amsterdam én regio", schrijft Van der Horst. Ze schrijft dat er een onderzoek komt naar de (financiële) haalbaarheid, de doelgroep en de gevolgen van een eventuele uitbreiding. Het is wel het enige P+R-terrein in de stad dat (mogelijk) uitgebreid wordt. De P+R-locaties op boven 't IJ en Zeeburg verdwijnen zelfs. P+R Sloterdijk gaat met 80 plekken omlaag. Op de andere locaties zal er vooralsnog niets veranderen. Van der Horst schrijft dat uitbreiden, met uitzondering van P+R Noord, 'in principe niet aan de orde' is. "Het vraagstuk tussen stad en regio raakt de kern van de discussie over het maatschappelijk belang van een P+R-voorziening", stelt Van der Horst. "Aan de ene kant vangen de P+R-voorzieningen het autoverkeer af 'aan de rand van de stad', waardoor er minder autoverkeer is in het centrumgebied. Aan de andere kant trekken de P+R-voorzieningen ook autoverkeer aan. Bezoekers die anders wellicht met het openbaar vervoer of de fiets waren gekomen." Muiden P+R Muiden zal over een paar jaar waarschijnlijk groeien. Die locatie gaat dan van de 170 naar ten minste 700 parkeerplaatsen. Er is al geld van het Rijk en de provincie Noord-Holland voor en Amsterdam dertien ook van plan om met 'andere regionale partijen' hieraan mee te betalen. Daarnaast wordt er onderzocht of veertien andere terreinen (waaronder Breukelen, Krommenie-Assendelft, Sassenheim) buiten Amsterdam uitgebreid kunnen worden. In 2021 werd al bekend dat gebruikers van P+R-terreinen straks niet meer per se het centrum hoeven te bezoeken met het openbaar vervoer als ze hun auto hebben neergezet. Een ander deel van de stad is straks ook goed, maar het moet niet te dichtbij zijn. Anders zouden de terreinen gaan concurreren met normale parkeerplekken. Ook is de Zuidas uitgesloten en wordt de koppeling met OVpay pas in 2026 mogelijk.
Lees verder