Guido Frankfurther is tramconducteur na mislukte opleiding tot bestuurder: "Gaat om de glimlach"
Een tram besturen is lastiger dan je denkt. Daar kwam oud-gemeenteraadslid Guido Frankfurther achter tijdens zijn opleiding in de lestram. Na de zoveelste verkeerde wissel kreeg de huidige vicevoorzitter van het MKB-Metropool Amsterdam het advies om eerst een tijdje mee te rijden als conducteur. Guido Frankfurther had een jongensdroom in duigen zien vallen. Hij wilde graag een tram besturen, maar zakte voor de eerste de beste test van het GVB. "Binnen een half uur stond ik buiten en was het klaar", vertelde hij destijds. Hij ging nat op de zogeheten Vienna Test van het GVB, nog vóór de officiële sollicitatieprocedure. Zijn oordeel: het was te moeilijk. Uiteindelijk haalde hij deze zomer toch zijn examen. Maar toen hij daadwerkelijk in de lestram moest rijden, kwam hij erachter dat het toch moeilijker is dan hij dacht. "Daar voorin is het een soort cockpit. Als ik mijn richtingaanwijzer wilde aanzetten, dan gingen mijn ruitenwissers aan", vertelt hij. "Dus toen zijn mijn leraar, misschien is het een goed idee als je eerst gaat conducteuren", zegt hij lachend. Nu is hij dus een trotse conducteur en wij rijden een dag met hem mee op lijn 14. "Nieuwe Kerk, Paleis op de Dam, Royal Palace, Madame Tussauds", klinkt het vanuit de cabine. Het mooiste van het vak? "Dat iedereen een glimlach teruggeeft", vertelt Frankfurther. Naast dat de tram een jongensdroom is, vindt hij het ook belangrijk om een steentje bij te dragen gezien de personeelstekorten. En wat maakt nu een goede conducteur? "Het is erg belangrijk de deuren op tijd dicht te doen. De tram moet op tijd rijden, daar worden we ook op afgerekend. En je moet puzzelen met alle kinderwagens en rolstoelen. Als ik een moeder met kinderwagen moet achterlaten bij de halte, dan breekt mijn hart." Of hij ooit weer het traject voor bestuurder gaat volgen, weet hij nog niet zeker. Het leven als conducteur bevalt hem prima.
Lees verder