GVB gaat alle 93 liften en 177 roltrappen vervangen

Vanaf 2027 begint GVB met het vervangen van alle liften en roltrappen op metro-, tram- en busstations in de stad. Veel installaties zijn verouderd en zorgen regelmatig voor storingen. Eerst zijn de liften en roltrappen op de metrostations van de ringlijn (lijn 50) aan de beurt, daarna volgen de andere stations.  Het zorgt al jaren voor irritaties bij Amsterdammers en bij AT5 hebben we er al vele items over gemaakt: kapotte liften en roltrappen op metrostations. Vorig jaar bleek uit onderzoek van AT5 dat op ruim een derde van alle metrostations in de stad de lift het niet doet. Frans Rademaker is mindervalide en afhankelijk van de metro. "Mijn actieradius is klein. Ik heb beperkte mogelijkheden om weg te gaan", vertelde hij.  Het is een aanhoudende kwestie bij het GVB, die nu is gestart met de aanbesteding voor de werkzaamheden. "In het tweede kwartaal van dit jaar hebben 4 van de 93 liften en 1 van de 177 roltrappen de beschikbaarheidsnorm van 97 procent niet gehaald, dit willen we uiteraard beter", vertelt een woordvoerder van het GVB.  Efficiënt onderhoud De werkzaamheden beginnen medio 2027 en zullen meerdere jaren duren. Tot die tijd blijft het GVB onderhoud uitvoeren aan de liften en roltrappen. Het vervoersbedrijf wil werken met uniforme en moderne liftinstallaties, zodat het onderhoud gemakkelijker wordt. Daarnaast wil het GVB onderdelen op voorraad hebben, waardoor het onderhoudsproces versneld wordt.   De werkzaamheden starten op de stations van de ringlijn (lijn 50). Daarna zullen de andere meest verouderde liften onder handen worden genomen. Het gaat in totaal om 93 liften en 177 roltrappen.  Wat de kosten zijn van het project is nog niet bekend. 

Lees verder