Havenpatrouille begeleidt binnenvaartschepen dwars door Sail: "Er zit wel een risicofactor in"

Tijdens Sail is het een drukte van jewelste op het water. Talloze pleziervaartuigen varen uit om de tientallen tallships en honderden andere schepen te bewonderen die langs de kades liggen. Deze georganiseerde chaos moet in goede banen worden geleid, en daarvoor zijn onder anderen de havenbeambten verantwoordelijk. Vandaag varen we mee met Matthijs Boes die de beroepsvaart door de zee van pleziervaart moet loodsen. Voor havenbeambte Mathijs Boes is het een vertrouwd beeld: talloze historische schepen, pleziervaartuigen en toeristen op het water tijdens Sail. Boes maakt dit nautische evenement inmiddels voor de zesde keer mee. "Ik werk nu 30 jaar voor de Amsterdamse haven. Dit is mijn vijfde Sail" zegt hij, terwijl hij het IJ in de gaten houdt.  Tijdens Sail is het een drukte van belang op het water. Samen met andere havenbeambten ziet hij toe op de veiligheid. Ze begeleiden het verkeer, houden toezicht en voeren inspecties uit. "Vandaag gaan we konvooi varen. Dan varen alle binnenvaartschepen in één stoet van 6 km/uur, want dan kunnen we veilig alle binnenvaartschepen begeleiden." De sfeer op het water is doorgaans gemoedelijk, maar de risico’s zijn reëel. Veel mensen willen de indrukwekkende schepen van zo dichtbij mogelijk meemaken, waardoor ze vergeten om goed op de omgeving te letten. "Het is gevaarlijker dan normaal, maar in samenwerking met de politie, Rijkswaterstaat en wij van de havendienst kunnen we dit wel in goede banen leiden." De beambten proberen incidenten te voorkomen, zoals gevaarlijke inhaalacties of mensen die nog snel voor het aanvarende konvooi willen oversteken. "Soms moeten we echt ingrijpen. Mensen realiseren zich niet dat als hun motortje er dan mee stopt, ze echt een enorm probleem hebben." Toch geniet hij met volle teugen van het evenement: "Iedereen heeft het naar zijn zin, en dat willen we graag zo houden."

Lees verder