Hitte zorgt voor problemen tijdens uitvaart: "Lichaam moeilijker te koelen"
Ook de begraafplaats ontkomt niet aan de hitte in de stad. Het dragen van de kist, het speechen in de volle zon en het koelen van een lichaam lijden onder de tropische temperaturen. Uitvaartondernemer Peter van Schaik raadt voorlopig af om een lichaam langere tijd thuis op te baren. De koelmachine in het uitvaartcentrum in Nieuw-West wijst -23 graden aan. Uitvaartondernemer Peter van Schaik laat zien hoe die machine - die je onder het bed of kist legt - normaal gesproken zorgt dat het lichaam koel blijft. Met deze temperaturen is dat een stuk lastiger. "Vooral in huizen die heel warm worden, zien we dat de machine het lichaam niet meer koel kan houden. Door de warmte kan het lichaam dan sneller ontbinden", legt hij uit. Daarom adviseert Van Schaik om een lichaam eerst een paar dagen in een koelruimte te leggen in een uitvaartcentrum. Maar ook op en rondom het graf is het opletten. "Op de begraafplaats staan mensen rond het graf. Zeker bij het laatste woord kan dit lang duren. Ook moet de overledene daar vaak in de volle zon heen gedragen worden. Het is dan belangrijk om voldoende schaduw te pakken en water te drinken", vertelt hij.
Lees verder