Hoe kon de ticketuitgifte van het ringfeest zo'n chaos worden? "Is denk ik spoedklusje geweest"
Maar liefst 280.000 kaartjes waren er beschikbaar, maar toch lijken veel Amsterdammers naast een ticket voor het festival op de ring te hebben gegrepen. Vaak gebeurde dat ook nog eens na urenlang gewacht te hebben. Volgens Bart Elshof, die zelf meerdere evenementen in de stad organiseert, had de digitale chaos die er ontstond enigszins voorkomen kunnen worden. Grote kans dat je de afgelopen dagen meerdere keren de vraag hebt gekregen of je al een kaartje hebt. Het festival is, zeker na gisteren, met recht een van de meest besproken feestjes dat dit jaar in de stad gevierd gaat worden. Volgens de gemeente is 70 procent van de kaartjes aan Amsterdammers vergeven. De helft van de overige tickets ging naar mensen die in de buurt van Amsterdam wonen. Toch zijn er nog altijd veel mensen die wel graag willen, maar niet kunnen gaan omdat ze geen kaartje hebben kunnen krijgen. Voorrang Evenementenorganisator Bart Elshof is verbaasd dat de organisatie gisteren om 10.00 uur iedereen tegelijk liet meedingen en niet aan een zogenoemde gefaseerde verkoop deed. Veel andere grote festivals doen dat wel op die manier. Ze verkopen dan bijvoorbeeld eerst zogenoemde early bird-tickets of geven degenen die een jaar eerder ook een kaartje hadden voorrang. "In dit geval hadden Amsterdammers ook makkelijk voorrang kunnen krijgen", zegt Elshof. "Dat kan gewoon via de basisregistratie. Je had iedereen gewoon een brief kunnen sturen met een code, waarmee mensen binnen een week een ticket hadden kunnen kopen. De kaarten die overblijven kun je daarna aan mensen buiten Amsterdam verkopen." No-show Elshof begrijpt ook niet dat mensen meerdere keren kaartjes konden bestellen wanneer ze aan de beurt waren. Dat werkt volgens hem in de hand dat mensen altijd meer bestellen dan nodig, zeker omdat de kaartjes gratis zijn. "Mensen die twintig tickets halen gaan ze nooit allemaal gebruiken. Ik verwacht dus dat je een hele hoge no-show gaat krijgen en ik weet niet of ze daar rekening mee hebben gehouden." Het feest op de ring zou aanvankelijk vrij toegankelijk zijn, maar een week geleden maakte de organisatie van Amsterdam 750 bekend dat mensen zich vooraf aan moesten melden. Dat gebeurde pas nadat onderzoek uitwees dat er veel meer mensen naar de ring wilde komen dan mogelijk is. "Ik ben benieuwd wanneer ze dat precies hebben besloten", zegt Elshof, die vermoedt dat de organisatie niet de tijd heeft genomen om goed over de ticketuitgifte na te denken. "Het is denk ik een spoedklusje geweest. Er werd voorheen altijd gezegd door de gemeente: 'Het moet open zijn, we willen niet met tickets werken, elke Amsterdammer moet binnen kunnen komen'." Maar volgens Elshof wordt dat op deze manier alleen maar moeilijker gemaakt voor Amsterdammers. "Mijn vader is 77, die gaat niet online in de wachtrij staan. Die snapt überhaupt niet veel van websites, dus die komt niet, maar hij woont hier wel al zijn hele leven. De gemeente gaat prat op het feit dat het voor alle Amsterdammers moet zijn en niet alleen voor de mensen die vaker een feestje moeten pakken, maar vervolgens doen ze dit wel online." De ticketingprovider die de gemeente heeft ingehuurd, CM.com, heeft ervaring met grotere evenementen. Zo regelen ze ook de kaartverkoop van de jaarlijkse Grand Prix in Zandvoort. Het bedrijf uit Breda is buiten Nederland ook in 14 andere landen actief.
Lees verder