Hoogleraar Anniek de Ruijter wordt nieuwe rector magnificus van de UvA
Anniek de Ruijter is door de Raad van Toezicht van de UvA benoemd tot rector magnificus. Dat maakt de universiteit bekend. De benoeming is voor een periode van vier jaar en gaat in op 1 september 2026. De Ruijter volgt daarmee Peter-Paul Verbeek op, die na de zomer zal beginnen als president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. "Wij zijn als Raad van Toezicht heel blij met Anniek als onze nieuwe rector. Zij is een initiatiefrijk en energiek leider met een interessante mix van ervaringen op het gebied van bestuur, onderwijs en onderzoek, zowel binnen als buiten de UvA", aldus Raad van Toezicht-voorzitter Jolande Sap. Ze noemt De Ruijter een "gerespecteerd hoogleraar", die een sterke maatschappelijke betrokkenheid toont en zich inzet voor het gezondheidsrecht en vrouwenrechten. De Ruijter studeerde Rechtsgeleerdheid aan de UvA en aan Columbia Law School in New York. Ze promoveerde in 2015 aan de UvA op een onderzoek naar de invloed van de EU op de rechten van mensen met betrekking tot gezondheid. Na haar promotie werkte De Ruijter als universitair docent aan de Universiteit Maastricht. In 2017 keerde zij terug naar de UvA. Nadat ze eerst universitair (hoofd)docent was, volgde in 2022 haar benoeming tot hoogleraar.
Lees verder