In Amerika haken ze soms af, maar in Amsterdam blijven bedrijven de Pride - vooralsnog - trouw

Over ruim een jaar begint in Amsterdam de WorldPride 2026. De stad neemt het stokje over van Washington DC, dat geteisterd wordt door tegenslag en terugtrekkende sponsors. In Amsterdam is daar, volgens de organisatie, nog geen sprake van. Een greep van de belangrijkste punten uit de presentatie van het WorldPride-programma, woensdagochtend in het INK Hotel: ruim 1,2 miljoen bezoekers, verspreid over 15 dagen, een Pride Village op het Museumplein, conferenties in de Beurs van Berlage en natuurlijk een botenparade. De stad, kortom, loopt zich warm voor de WorldPride, in juli en augustus 2026. Zo'n WorldPride, volgens de organisatie een 'Pride in de overtreffende trap', staat garant voor meer bezoekers, meer aandacht en meer evenementen. Daar is geld voor nodig, onder andere door sponsoring van bedrijven. In een tijd waarin prominente politici als de Amerikaanse president Trump luidkeels ageren tegen diversiteitsprogramma's, is een toezegging van bedrijven bepaald geen vanzelfsprekendheid Kennedy Center In de thuisstad van Trump, Washington DC, begon dit weekend de WorldPride 2025. De organisatie van het evenement had het zwaar in de afgelopen weken. Het Kennedy Center maakte eind april bekend alle WorldPride-programmering te schrappen. De president ontsloeg pas daarvoor de directeur en de voorzitter van het kunstencentrum. De rest van het bestuur verving Trump door loyalisten - die prompt hem tot nieuwe voorzitter verkozen. Trump maakt zich ook kwaad over 'woke'-beleid bij bedrijven, die in groten getale hun diversiteitsprogramma's schrappen. Sommige bedrijven heroverwegen hierdoor de sponsoring van Pride-evenementen. Deloitte, Comcast en techbedrijf Booz Allen Hamilton trokken hun steun in voor de WorldPride in Washington. Voor de WorldPride 2026 speelt dat vooralsnog niet, zegt Pride-directeur Lucien Spee. "Gelukkig niet. Nou is het ook zo dat in Nederland bedrijven soms besluiten ons minder luidkeels te steunen. Maar we hebben nog niet meegemaakt dat bedrijven toegezegde steun terugdraaien." En dat is maar goed ook, want een WorldPride organiseren is niet goedkoop - en dat geldt ook voor bedrijven. "De budgetten die bedrijven nodig hebben zijn, ten opzichte van een normale Amsterdamse Pride, meer dan vervijfvoudigd", vertelt Spee. "Dat zijn bedragen die niet meer uit de diversiteits- of HR-budgetten kunnen. Dan valt het onder marketing, en daar is een beslissing van het bestuur voor nodig." En dat, zegt Spee, kost nou eenmaal meer tijd en moeite. Voordeel is wel dat bedrijven die enkel de Pride steunden om goede sier te maken voor de bühne, volgens Spee allang zijn afgehaakt. "Bedrijven die er nu zijn, ondersteunen ons intrinsiek." Snel een roze voetje halen - pinkwashing - is er niet meer bij. Deal met hotels Na de presentatie ondertekende Spee met Erwin van der Graaf, directeur van Accor Hotels Nederlands, een overeenkomst. "Wij treden op als de officiële hotelpartner", zegt Van der Graaff. "De Pride wil 150 activisten naar Nederland halen, daar zoekt de Pride accommodatie voor." Van der Graaf heeft een warm hart voor de Pride: met vriendengroep We Are Family vaart hij al vele jaren mee met de botenparade. Maar voor dit besluit was afstemming nodig met de hotelmanagers van de individuele locaties. "Dat zijn er 25, we zijn de grootste hotelier in Amsterdam. Dat brengt een extra verantwoordelijkheid met zich mee. Die nemen wij graag."

Lees verder