Jongeren maken veel gebruik van hulplijn voor online misbruik, gemeente maakt extra geld vrij

Bijna twintig procent van de meldingen die binnenkwamen bij een hulplijn voor online misbruik, ging over seksuele afpersing (sextortion). Vanwege de omvang van het probleem stelt de gemeente 125.000 euro beschikbaar om de hulplijn, die aanvankelijk startte als pilot, voort te zetten. "Als stad hebben we de plicht om jongeren te beschermen", aldus wethouder Alexander Scholtes. In een half jaar tijd deden 167 jongeren een melding bij de hulplijn, genaamd 'Helpwanted'. Negentien procent van de meldingen ging over seksuele afpersing en vijftien procent over het verspreiden van beeldmateriaal. Daarnaast kwamen ook cyberpesten en doxing voor – het ongevraagd online zetten van persoonlijke en gevoelige informatie. Er zijn door het meldpunt 23 verwijderverzoeken ingediend bij grote socialmediaplatforms. 62 jongeren zijn doorverwezen naar passende hulp, zoals het Centrum Seksueel Geweld, dat is meer dan een derde van de melders. Gemiddeld waren de melders tussen de 22 en 23 jaar oud. 125.000 euro extra "De cijfers en verhalen uit deze pilot laten zien hoe groot de impact van online intimidatie en misbruik kan zijn en hoe het levens kan ontwrichten", aldus wethouder Alexander Scholtes (Maatschappelijke Ontwikkeling en Digitale Stad). "Het is belangrijk dat we met Helpwanted in Amsterdam een stevig platform hebben dat jongeren direct ondersteunt en misbruik zichtbaar maakt én tegengaat." Daarom maakt de gemeente 125.000 euro vrij om de hulplijn in de lucht te houden en uit te breiden. De bedoeling is dat jongeren dan sneller worden geholpen en dat schadelijk materiaal ook sneller wordt verwijderd van platforms. Ook wil de gemeente extra inzetten op het bereiken van jongeren met verschillende achtergronden en het ontwikkelen van een toolkit met voorlichtingsmateriaal over online grensoverschrijdend gedrag.

Lees verder