Kaarten voor festival Op de Ring aangeboden bij aankoop van t-shirt van 75 euro

Weinig mensen waren ervan op de hoogte, maar tot voor kort waren er nog kaartjes verkrijgbaar voor het festival Op de Ring. Dan moest je wel een shirt van Audio Obscura kopen. Ter waarde van 75 euro. Audio Obsura organiseert al jarenlang dancefeesten in de stad en staat ook geprogrammeerd op het festival Op de Ring. Voor dat festival waren 280.000 tickets beschikbaar. Alle tickets waren al na een paar uur vergeven. De organisatie achter Audio Obscura bleek wel tickets achter de hand te hebben. Ze werden aangeboden in de webshop, bij aankoop van een t-shirt.  Een woordvoerder Amsterdam 750 laat in een reactie weten dat de tickets bestemd waren voor Audio Obscura. De initiatiefnemers hadden geen toestemming om de tickets op hun webshop aan te bieden. De tekst is inmiddels van de website verwijderd. Bedoeld als crowdfunding De organisatie achter Audio Obscura benadrukt in een reactie dat de shirtverkoop bedoeld is als een soort crowdfunding. "Zo’n stage neerzetten, het evenement organiseren, alle logistiek die erbij komt kijken kost geld", zegt mede-organisator Jeroen Fontein. "Die kunnen we niet aan een ticketverkoop terugverdienen. Al onze inkomsten moeten we uit sponsoring halen. Maar we wilden dit graag doen, omdat we het als uniek moment zagen om iets terug te geven aan de stad." "Toen we hier in november mee begonnen, was al heel snel duidelijk dat financiën de grootste uitdaging zouden zijn. Wij zijn vanaf november bezig om lopende sponsordeals te bedenken om de kosten gedekt te krijgen. Daar zijn deze shirts onderdeel van. Het is van een heel exclusief merk, met kleding die normaal gesproken een stuk duurder is. Zij hebben ook een stapje terug te gaan om ons te helpen." Audio Obscura zegt dat er over de actie wel is gecommuniceerd met de organisatie achter het Ringfeest en stelt dat de actie bewust niet aan de grote klok werd gehangen. "We hebben het alleen gedeeld met de mensen die al op een mailinglijst stonden, dus die al geïnteresseerd waren in onze kleding. Daar hebben we bewust wat publiciteit voor ingeleverd." Miscommunicatie De organisatie achter het hele festival zegt dat er sprake is geweest van miscommunicatie.  "Audio Obscura heeft in de afgelopen jaren een community opgebouwd. Om ervoor te zorgen dat die mensen er ook bij konden zijn, hebben we, net als bij andere initiatieven, een aantal kaarten beschikbaar gesteld", zegt directeur Marc Nipius. "Ze hebben ook toestemming om inkomsten te genereren uit de verkoop van shirts. Dat het uiteindelijk een combinatie van die twee was, was achteraf niet de bedoeling." "Het is natuurlijk een bizar evenement", zegt Nipius. "Met meer dan 200 initiatieven en 24 verschillende area’s, dus dan gaat er wel eens zoiets mis." Te veel belangstelling De organisatie achter het festival Op de Ring en de gemeente benadrukten de afgelopen weken meerdere keren dat tickets die doorverkocht zouden worden ongeldig gemaakt zouden worden.  Het ticketsysteem werd bedacht vanwege de vrees dat er veel meer mensen naar het festival zouden komen dan de organisatie aan zou kunnen.  Volgens de gemeente kunnen er maximaal 280.000 mensen terecht op het terrein, maar een onderzoek naar de belangstelling zou hebben uitgewezen dat bijna 600.000 mensen van plan waren om te komen. De uitgifte van die tickets verliep vervolgens chaotisch. Met 1 miljoen wachtenden, terwijl de wachttijd kon oplopen tot wel 6 uur. Sommige mensen kregen na uren wachten een foutmelding, waarna ze weer achter in de rij konden staan. Ander gegadigden konden via een handigheidje juist opnieuw bestellen, zonder dat ze daarvoor nog een keer in de wachtrij hoefden te staan. Marktplaats Nadat bekend werd dat alle kaartjes waren vergeven, verscheen een aantal tickets voor soms wel honderd euro op Marktplaats. De organisatie achter het festival beloofde die later ongeldig te maken. De gang van zaken zorgde voor veel verontwaardiging onder Amsterdammers. Vooral omdat het festival werd aangekondigd als iets waar alle Amsterdammers naartoe zou kunnen. Volgens de gemeente is 70 procent van de kaartjes naar Amsterdammers gegaan, de helft van de overige kaartjes is in handen van mensen die in de buurt van de stad wonen. 'Verkeerde wind' De tickets bij de merchandise van Audio Obscura werden aangeboden voordat de ticketuitgifte was begonnen. "Die hele situatie met die tickets had toen nog niet plaatsgevonden. Door hoe dat is gelopen is er ineens een hele verkeerde wind gaan waaien", aldus Fontein.

Lees verder