Kentekenplicht voor elektrische steps: is dat een stap richting deelsteps in de stad?
Er zit wat schot in de regelgeving voor elektrische steps: vanaf vandaag geldt een kentekenplicht voor vier modellen die zijn goedgekeurd door de overheid. Hierdoor zouden handhavers makkelijker moeten zien of een elektrische step legaal op de weg rijdt. Is dit een stap in de richting van elektrische deelsteps, die in veel andere Europese hoofdsteden verspreid over de trottoirs staan? Vijf vragen over e-steps beantwoord. Elektrische steps worden in Nederland nog maar mondjesmaat toegestaan op de weg. Sinds het dodelijke ongeluk met een elektrische bakfiets (Stint) in 2018, is de overheid terughoudend in haar regelgeving voor dit soort lichte elektrische voertuigen (LEV), waar de elektrische step ook onder valt. Een soort trauma, dus. Nederland loopt daardoor achter op andere Europese landen. Maar sommige elektrische steps mogen wel al de weg op. En sommige moeten vanaf 1 juli dus met een kenteken rijden. Hoe zit dat precies? 1. Welke soorten elektrische steps zijn er? De overheid onderscheidt nu twee soorten e-steps: een waarbij je zelf stept, en daarbij elektrisch geholpen wordt (trapondersteuning), en een waar je alleen maar op hoeft te staan en 'gas' geeft met een hendel. Die eerste kun je vergelijken met een elektrische fiets, de tweede met een scooter of brommer. Die laatste vallen onder de noemer 'bijzondere bromfietsen'. 2. Met welke e-step mag je op de openbare weg? De steps met trapondersteuning, dus de e-step waarbij je 'ouderwets' zelf nog moet steppen, mogen zonder kenteken en keuring de weg op. Dat is ooit door een slimme advocaat bedacht: deze soort e-step is zo ontworpen dat deze onder de regels van de elektrische fiets valt, legt LEV-expert Pieter Dekker (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen) uit. Die mag dus gewoon op de openbare weg rijden. "Dat was meer een escape vanuit de fabrikanten van de e-step. Want de markt wilde wel, maar de overheid niet", aldus Dekker. De e-steps met hendel mogen pas de weg op als ze goedgekeurd zijn door de RDW, de overheidsorganisatie die motorvoertuigen registreert en controleert en rijbewijzen en kentekens uitgeeft. Tot nu toe zijn er vier modellen toegestaan: de Yedoo Mezec en de Kickbike (type Luxury, Cruise en Fat Max). 3. Wat verandert er vanaf 1 juli? Die vier modellen die speciale goedkeuring hebben gekregen, moeten vanaf 1 juli ook een kenteken hebben. Dat moet het makkelijker maken voor politie en boa's om te zien welke steps legaal en illegaal zijn. Desondanks zullen er straks ook nog steps legaal rondrijden zonder kenteken, dat zijn dus de modellen waarbij je zelf moet mee steppen. Het is dus nog maar de vraag hoeveel makkelijker het handhaven zal gaan worden. 4. Worden er straks meer modellen goedgekeurd? Pieter Dekker, die projectleider is bij het LEV Kenniscentrum van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), denkt dat het goed zou kunnen dat er nu meer legale e-steps gemaakt gaan worden. "Ik ben enthousiast, weet je hoelang de markt hier al op zit te wachten?" Oud-studenten van de HAN werken al jaren aan een e-step die aan alle Nederlandse eisen voldoet: richtingaanwijzers, een achteruitkijkspiegel en een extra rem, vertelt Dekker. Ze hebben hun akkoord van de overheid bijna binnen en dat kan volgens hem een stimulans zijn voor andere fabrikanten om legale e-steps te produceren. Overigens is het al sinds 1 januari 2024 mogelijk voor fabrikanten om goedkeuring aan te vragen voor een nieuw product. 5. Krijgen we op den duur dan ook elektrische deelsteps in de stad? Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) is niet bepaald blij met het idee dat er nóg meer elektrische voertuigen op de al drukke en gevaarlijke fietspaden komen rijden. "Ik maak me nu al grote zorgen over de veiligheid", zegt ze desgevraagd. "Meer e-steps erbij is echt het laatste wat we kunnen gebruiken. De kentekenplicht voor e-steps die nu de weg op mogen, maakt het controleren wel makkelijker. We hebben de minister om maatwerk gevraagd in het beleid, zodat gemeenten zelf de keus hebben om e-steps toe te laten of niet." Amsterdam hoeft in ieder geval geen elektrische deelsteps te verwachten, als het aan Van der Horst ligt. "We zijn niet van plan om vergunningen uit te geven voor deelsteps."
Lees verder