Kritiek op chaotische benoeming stadsdeelbestuurders: "Kloof bestuur en burger kan niet groter"
De benoemingen van stadsdeelbestuurders voor de komende vier jaar verloopt uitermate chaotisch. Vorige week trok Brahim Abid (beoogd voorzitter Nieuw-West, PRO) zich enkele uren voor zijn hoorzitting terug, omdat hij wethouder in Utrecht mag worden. Gisteravond stemde stadsdeelcommissie Zuidoost tegen de voordracht Vincent de Kom (PRO) en Rosamunde Dors (PRO) tot bestuurders. Vanmorgen vond er debat plaats in de gemeenteraad, waar maar weinig werd opgehelderd en de hete aardappel hoe serieus de Stopera de stadsdelen nu écht neemt, werd vooruitgeschoven. Na de presentatie van het coalitieakkoord begin deze maand droegen de twee coalitiepartijen PRO Amsterdam en D66 hun beoogd bestuurders voor de stadsdelen voor. Wat direct opviel: Zuid, Oost, West en Centrum gingen terug van drie naar twee bestuurders (Nieuw-West, Zuidoost en Noord houden er wel drie) en er vond een heuse stoelendans plaats. Zo werd voorgesteld om Emre Ünver van Nieuw-West naar Oost te verhuizen, en Brahim Abid zou van Noord naar Nieuw-West gaan, als het aan de coalitie lag. Lotte Terwel zou ook van Centrum naar Nieuw-West gaan en daar bestuurder worden. Dat waren althans de plannen. Waar normaal gesproken de hoorzittingen en benoemingen van de beoogd bestuurders een formaliteit zijn, is dat het nu allesbehalve. Daan Wijnants (VVD) herinnerde de gemeenteraad er nog wel aan dat zijn partij vier jaar geleden hetzelfde meemaakte: Stijn Nijssen werd bij wijze van experiment voorgedragen als bestuurder in Zuid, maar kon niet op draagvlak rekenen bij de stadsdeelcommissie. In Zuidoost kwam er wel een bestuurder namens Bij1. Op laatste moment teruggetrokken Dan nu de huidige situatie. Abid zou dus voorzitter worden in Nieuw-West, maar hij trok zich vorige week onverwacht terug toen de kans zich voordeed om namens PRO Utrecht toe te treden tot het Utrechtse college. Een kans die hij niet kon laten gaan, zo vindt hijzelf. De keuze van Abid leidde tot veel frustratie in de politiek. Oppositiefracties van de stadsdeelcommissie noemde het 'onacceptabel' dat Abid zo kort voor de hoorzitting een andere bestuurlijke positie gaat bekleden. In de raad vroegen Denk, Bij1 en Ja21 een spoeddebat aan omdat 'dit raakt aan de bestuurlijke continuïteit in een stadsdeel met grote opgaven.' "Voorzitter, de vraag 4 jaar te blijven zitten, werden Haagse spelletjes genoemd (rondom komst wethouder Esmah Lahlah, red.). Nou, ik noem dit Amsterdamse spelletjes, gewoon gelijk weggaan", sneerde Sytze Rijpkema (Ja21) naar de coalitiepartijen. Ook Tofik Dibi (Bij1) ging er stevig in. "Als er morgen verkiezingen in Nieuw-West zouden zijn, denk ik dat er nog minder mensen gaan stemmen. Het disrespect richting de bewoners en medewerkers is lelijk. Wat deze stoelendans extra pijnlijk maakt, is dat deze georkestreerd lijkt door meneer Mabrki die zelf het Masterplein onder zijn hoede neemt." PRO Amsterdam en D66 hebben inmiddels nieuwe stadsdeelbestuurders voor Nieuw-West voorgedragen. Lotte Terwel moet nu voorzitter worden en Loubna El Fahim bestuurder. Vraag is of zij voldoende steun gaan krijgen van de stadsdeelcommissie morgenavond bij de hoorzitting. Süleyman Koyuncu (Denk) vroeg dat zich ook af in het debat in de raad. "Wij hebben een sollicitatieprocedure gevolgd en zijn trots op deze personen", reageerde Yasmine Bentoumya (PRO Amsterdam). Zij vertelde ook het debat 'ingewikkeld' te vinden. "Er is een actualiteit aangekondigd over vertrek van een aangekondigd stadsdeelbestuurder, maar onder dat voorwendsel gaat het nu over allerlei andere zaken", aldus Bentoumya. Chaos Zuidoost Daarmee doelde Bentoumya op onder andere het gegeven dat verschillende raadsleden ook de ontstane situatie in Zuidoost aanhaalden. Gisterenavond werd daar de bestuurlijke chaos compleet toen met de kleinst mogelijke meerderheid stadsdeelcommissie Zuidoost tégen de voordracht van beoogd stadsdeelvoorzitter Vincent de Kom en stadsdeelbestuurder Rosamunde Dors stemden. Dibi: "Mevrouw Dors en meneer De Kom, dit verdienen jullie niet. Ik hoop dat er na de initiële schok dat ruimte ontstaat dat het signaal niet voor hen geldt. Wij geloven dat, er is geen twijfel bij ons, de belangen van Zuidoost in hun hart zit." Volgens Bij1 kan het signaal uit Zuidoost niet anders geduid worden van een dieper liggende onvrede. "We moeten erkennen dat een bestuurlijk stelsel - wat nabijheid moest creëren - bij elke evaluatie tekortschiet. Gevraagde en ongevraagde adviezen kunnen te makkelijk afgeschoten worden." Vanwege de vorm van het debat in de gemeenteraad, moest Halsema namens het college antwoord geven. Zij vertelde begrip te hebben voor het feit dat Abid voor de wethoudersfunctie in Utrecht gaat. "Afgelopen zaterdag was het Veteranendag. Abid heeft lang gediend voor Nederland en daarna altijd de publieke zaak heeft gediend. Hij had beter een briefje kunnen sturen, maar er was nog geen hoorzitting geweest of benoeming. Ik denk dat we trots op hem mogen zijn en ik wil hem heel veel succes wensen." De reactie van Halsema schoot Dibi in het verkeerde keelgat. "De kloof tussen bestuur en burger kon niet groter als ik de burgemeester hoor." Hij vertelde andere verhalen 'op straat' te horen. Halsema op haar beurt: "Ik wist niet dat de heer Dibi voxpopjes zette tegenover democratische regels." De burgemeester zei wel dat raadsleden haar wakker mogen maken om een debat te voeren over het bestuurlijke stelsel in Amsterdam. "Debat prematuur" PRO Amsterdam en D66 hadden in eerste instantie niet het voornemen om überhaupt een inbreng te doen tijdens het debat, maar deden dit na oproep van de oppositie alsnog. "Ik vind dit debat zwaar prematuur. Ik doe een oproep aan iedereen: neem jezelf serieus", zei Rob Hofland (D66). Hij wilde nu eerst de stadsdeelcommissies aan het woord laten, alvorens de raad er over verder spreekt. PRO Amsterdam sloot zich daarbij aan. Uiteindelijk schoot niemand echt iets op met het gevoerde debat. "Er wordt nu een procedureel debat van gemaakt, terwijl de onderliggende vraag, kijkend naar wat er in Zuidoost en Nieuw-West is gebeurd, gaat over vertrouwen. Het signaal dat zij geven, geven ze niet voor niets. De manier waarop deze bestuurders zijn aangewezen, wat bijna leek op een aantal namen uit een hoge hoed trekken per stadsdeel, draagt daar niet aan bij", besloot Juliet Broersen (Volt). Morgenavond bespreekt Nieuw-West dus de nieuwe voordrachten van bestuurders. Hoe het nu verder moet in Zuidoost (waar twee bestuurders geen meerderheid kregen van de commissieleden), is nog niet duidelijk. Wanneer de raad de dieperliggende onvrede over de positie van stadsdelen bespreekt, moet nog blijken. Volgende week komt de gemeenteraad weer samen en dan zouden ook de stadsdeelbestuurders officieel geïnstalleerd moeten worden.
Lees verder