Marokko laat zich niet verrassen door Haïti: "Dima Maghreb, begrijp je?"
De aftrap was pas om middernacht, maar een van de zalen van theater De Meervaart in Osdorp was al ruim van tevoren goed gevuld. De zaal zat afgelopen nacht vol met supporters van Marokko, die vol spanning en enthousiasme keken naar de wedstrijd Marokko-Haïti. En dat begon niet helemaal zoals verwacht, maar het kwam helemaal goed. "Het voelt een beetje als een grote familie in een grote zaal", vertelt een jonge supporter. "Het is superleuk." Aan zelfvertrouwen is, na de goede prestaties van het Marokkaanse team de afgelopen jaren, geen gebrek onder de supporters. "Ze gaan sowieso met 4-0 winnen", zegt een man. Toch begint de wedstrijd anders dan gehoopt; na een mooi doelpunt van Haïti staat Marokko al snel op achterstand. Dat mag het optimisme in de zaal echter niet drukken: "We zijn net begonnen, dus we hebben nog goede hoop", klinkt het. Dat zelfvertrouwen blijkt in de eerste helft terecht, wanneer sterspeler Hakimi gelijkt maakt. Helaas is dat van korte duur, want Haïti komt weer op voorsprong na een wereldgoal. Vlak voor de rust maakt Saibari toch weer gelijk. "Echt ongelooflijk", zegt een teleurgestelde fan. "Het had al 3-0 voor Marokko moeten staan. Ze kunnen niet scoren en ze laten de doelpunten vallen. Maar ik maak me geen zorgen hoor!" En zorgen zijn ook niet nodig, in de slotfase van de wedstrijd wint de ploeg namelijk met 4-2. Maar daar hebben de fans dan ook geen seconde aan getwijfeld: "Uiteindelijk komt het altijd goed. Het is Marokko, hè", zegt een fan. Een ander: "Dima Maghreb, begrijp je?" Het Marokkaanse team eindigt nu als tweede in de poule, als Nederland aankomende nacht eerste wordt, spelen de teams in de nacht van maandag op dinsdag, om 3.00 uur, tegen elkaar.
Lees verder