'Minister Faber weigert extra marechaussee om vertraging Eurostar te voorkomen'
Minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie, PVV) weigert om extra marechaussee-medewerkers te leveren om het halfuur vertraging voor alle Eurostar-treinen naar Londen op te lossen. Dat schrijft het Algemeen Dagblad. Volgens NS en ProRail zou de vertraging grote gevolgen hebben voor het treinverkeer, maar de minister houdt vooralsnog de boot af. Deze week werd duidelijk dat vanwege een tekort aan marechaussee-medewerkers, de heenrit van de Eurostar vanaf volgende week een half uur langer zal duren. Eurostar vergroot dan de capaciteit naar 600 passagiers per trein, tweehonderd meer dan nu. Alleen zijn er niet genoeg medewerkers van de marechaussee om de veiligheid tijdens de rit naar Londen te kunnen waarborgen. Om alle checks te kunnen uitvoeren, is het halfuur extra nodig. Het AD schrijft dat minister Faber het verzoek voor extra personeel, waardoor de vertraging zou worden opgelost, echter heeft afgewezen. Volgens de krant zo het tekort gaan om zo'n twee medewerkers per dag. Een woordvoerder van het ministerie van Asiel en Migratie liet eerder weten dat er met Eurostar duidelijke afspraken waren gemaakt over de beschikbare inzet van de marechaussee. "We stellen vast dat Eurostar er zelf voor heeft gekozen om af te wijken van deze afspraken en meer passagiers te vervoeren, waardoor het dus langer duurt om passagiers te controleren." Dat statement herhaalt de woordvoerder opnieuw tegen het AD. Wel wordt er voor 2026 gekeken naar nieuwe afspraken. Volgens Eurostar is het geen financiële kwestie. De vervoerder heeft aangeboden om te betalen voor de extra inzet. Grote gevolgen De NS en ProRail waarschuwen bij de krant voor de grote gevolgen die de vertraging gaat betekenen. Vanwege de renovatie bij Centraal zou het langer laten wachten van de trein een grote impact hebben op de dienstregeling. Door de latere Eurostar-vertrekken kunnen andere binnenlandse treinen vertraging oplopen of zelfs uitvallen. Zolang er geen extra medewerkers worden ingezet, blijven de treinen tot het einde van de zomer met de vertraging rijden. De nieuwe terminal in Amsterdam krijgt dan automatische scanners krijgt, zodat de extra medewerkers van de marechaussee niet meer nodig zijn voor de veiligheidschecks.
Lees verder