Mogelijk minder bussen door lagere maximumsnelheid in buurgemeenten
De komende vijf jaar wordt de maximumsnelheid op sommige wegen in Diemen, Oostzaan, Uithoorn mogelijk verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Die snelheidsverlaging kan zorgen voor een dienstregeling met minder bussen. De Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten, schrijft dat er inmiddels 'gezamenlijke afstemming' plaatsvindt over eventuele snelheidsverlagingen. Er zijn al een aantal wegen in beeld waar de maximumsnelheid mogelijk omlaag gaat, die wegen zijn hieronder te zien: Het invoeren van een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur kan leiden tot meer reistijd in het openbaar vervoer, schrijft de Vervoerregio. "Dit maakt het ov minder aantrekkelijk voor reizigers, maar heeft ook gevolgen voor de vervoerder. Er zijn meer uren nodig om dezelfde dienstregeling te rijden, waardoor de kosten toenemen. Vanwege concessieafspraken is dit niet zomaar op te vangen." In het geval van lijn 111 (die ook naar Noord rijdt) zou een lagere maximumsnelheid kunnen leiden tot twee minuten extra reistijd en dat zou vanwege de heen- en terugrit samen ervoor zorgen dat er een extra bus en chauffeur nodig zijn om de frequentie van vier ritten per uur te behouden. "Als die extra capaciteit er niet is, moet de frequentie worden verlaagd naar drie ritten per uur", concludeert de Vervoerregio. Essentieel De verschillende gemeenten gaan zelf over de invoering van snelheidsverlagingen, maar zij hebben nu afgesproken dat ze dat ruim van tevoren bespreken. De Vervoerregio hoopt dan negatieve effecten te kunnen beperken door te kijken naar voorrang bij verkeerslichten of door bushaltes naar de rijbaan te verplaatsen. Volgens de Vervoerregio is een 'gezamenlijke afstemming tussen gemeenten en vervoerders essentieel'. In Amsterdam geldt sinds december 2023 op een groot deel van de wegen al een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.
Lees verder