Nieuwe maatregelen tegen taxi-overlast, maar gemeente hoopt vooral op nieuwe wetgeving
Verkeerswethouder Melanie van der Horst (D66) heeft een aantal nieuwe maatregelen gepresenteerd die taxi-overlast in de stad moeten tegengaan. Maar de wethouder zegt er gelijk bij dat die maatregelen niet genoeg zullen zijn, als de landelijke wetgeving voor taxi's niet vernieuwd wordt. De huidige taxiwetgeving stamt uit 2000, toen bestonden aanbieders als Uber en Bolt nog niet. Een van de maatregelen die de overlast moet beperken is een proefzone in het centrum van Amsterdam. Op welke plek die zone komt, is nog niet duidelijk, maar het idee is dat er daar op drukke momenten een maximaal aantal taxi's toegelaten wordt. Van der Horst zegt zelf al wel dat het maar de vraag is of de maatregelen voldoende zijn, want de regels gelden niet voor bestelbedrijven als Uber en Bolt. Uber en Bolt vallen niet onder het TTO-systeem. Zij hoeven zich dus niet aan dezelfde regels te houden als andere taxibedrijven, maar mogen wel in de stad rijden. Daardoor valt een steeds groter deel van taximarkt buiten het directe toezicht van de gemeente. Gevolgen Volgens de wethouder brengt dat ongewenste gevolgen met zich mee. Bijvoorbeeld omdat de prijzen sneller opgedreven kunnen worden, of omdat chauffeurs hun klanten zomaar kunnen weigeren. Daarnaast zou het ook onbeleefd, grensoverschrijdend en verkeersonveilig gedrag van chauffeurs in de hand werken. "Op de platformmarkt zien we bijvoorbeeld in toenemende mate dat ritten ter plaatse worden geannuleerd, waarna de chauffeur een mondelinge prijsafspraak maakt met de wachtende, soms zelfs al ingestapte klant", schreef Van der Horst begin 2024, in een brief aan de staatssecretaris van Verkeer. "De chauffeur is niet altijd meer te herleiden via de app, want de rit is geannuleerd." Nieuwe wet? De gemeente wil dus dat Den Haag met een nieuwe Taxiwet komt. Vorig jaar liet Van der Horst al doorschemeren hoe die er precies uit moet zien. Zo wil Amsterdam in de toekomst grotere gebieden aan kunnen wijzen waar alleen taxi's met een vergunning kunnen komen. Ook wil de stad dat de wetgeving ervoor zorgt dat ze een maximumaantal taxi's in een gebied kunnen bepalen. Als het aan Amsterdam ligt, wordt dat gebied zo groot als het hele gebied binnen de A10, of in ieder geval binnen de S100. De proef die de gemeente nu wil uitvoeren beslaat een veel kleiner deel van de stad. Dat komt doordat gemeentes volgens de huidige wetgeving alleen taxiverkeer mogen beperken als er een 'aantoonbaar leefbaarheidsvraagstuk' speelt. Van der Horst liet eerder al eens weten dat ze verwacht dat zoiets een waterbedeffect gaat hebben: "waarbij de problematiek verschuift naar een naastgelegen locatie. Hiermee lijkt een dergelijke aanpak op 'pleisters plakken'." "Het ministerie is nu aan zet" schreef Van der Horst gisteren op Instagram. "Maar de roep wordt gelukkig steeds luider en breder gedeeld, dus ik hoop dat we gehoord worden. We willen eerlijke regels. Dat is goed voor de chauffeurs, de bewoners en de bezoekers!"
Lees verder