Nog steeds problemen bij automatische Vijzelgrachtgarage: "Sta 20 minuten te wachten"

De automatische parkeergarage onder de Vijzelgracht in het centrum heeft volgens buurtbewoners nog steeds dagelijks problemen. Zij zeggen dat storingen vaak het gevolg zijn van het gedrag van parkerende automobilisten, die de instructies niet goed volgen. Wie zijn auto in een van de drie lifthuisjes neerzet moet namelijk netjes tussen de gele lijnen parkeren. Daarna moet de bestuurder de auto uit en op een scherm bevestigen dat de auto op de handrem staat en dat er geen waardevolle spullen in de auto liggen. Tot slot moet de automobilist buiten blijven wachten totdat de auto naar beneden daalt.  Maar er zijn volgens buurtbewoners veel automobilisten die stappen overslaan en dat leidt dus tot storingen. "Dat is als je weg moet heel vervelend", zegt een buurtbewoner. "Ik moest gisterochtend naar een begrafenis en haal mijn auto er de dag van tevoren uit, omdat je niet zeker weet dat deze bovenkomt." Wat het voor de bewoners extra lastig maakt, is dat er nauwelijks alternatieven zijn: de gemeente heeft in ruil voor de ondergrondse parkeerplekken namelijk parkeerplekken op straat weggehaald.  Op de ochtend dat AT5 bij de garage filmt zijn er al meerdere problemen te zien. Zo gaat het rolluik van een van de drie lifthuisjes niet open voor een automobilist, die volgens het systeem wel bij dit specifieke huisje moet zijn. Aan de andere kant van dat lifthuisje staat een buurtbewoner juist te wachten tot zijn auto bovenkomt. "Ik heb mijn auto opgevraagd, maar hij komt niet. Ik sta hier nu al twintig minuten." Deze twee automobilisten hebben geen fouten gemaakt en zeggen zich wel altijd aan de instructies te houden, maar een derde automobilist doet dat niet. Zij blijft eerst minutenlang in haar auto in een lifthuisje bellen. Daarna moet ze een rondje rijden om opnieuw haar auto te kunnen parkeren, maar ze loopt ondanks de melding 'even geduld a.u.b.' weg zonder te kijken of haar auto inderdaad naar beneden daalt. In haar geval gebeurt dat wel, maar er zijn volgens buurtbewoners ook regelmatig auto's die hierdoor boven de grond stil blijven staan en zo één van de drie lifthuisjes bezet houden. De bewoners hebben een whatsappgroep waarin ze elkaar op de hoogte houden over de garage. Ze delen daarin ook foto's van auto's die bovengronds zijn blijven staan. "Deze auto heeft er dus twee dagen gestaan", laat een buurtbewoner zien. Kosten verhalen Hij stelt voor dat de kosten voor de reparaties, eventueel na één of twee keer waarschuwen, op deze automobilisten verhaald worden. Ook hoopt hij dat er met grote borden extra op de regels gewezen wordt. Dat lijkt voorlopig niet te gebeuren, want de gemeente laat aan AT5 weten dat het enkel 'soms' misgaat.  "Nou ja, u heeft net gezien, we staan hier twintig minuten, dat er drie gevallen zijn dat het niet werkt", zegt de buurtbewoner. "Er is elke dag wel iets aan de hand. Dus wij herkennen ons niet in de positieve berichten van de gemeente. Al zijn we wel heel blij als hij het wel doet, dan is het een fantastisch systeem."

Lees verder