Onderzoek: kabelbaan over IJ zou naast brug en ponten goed helpen voor bereikbaarheid Noord
Een kabelbaan over het IJ zou heel goed kunnen naast de geplande brug en de ponten, met 6000 reizigers per dag zou het enorm helpen de gebrekkige bereikbaarheid van Noord te verbeteren. Dat zijn de conclusies van een haalbaarheidsstudie over de IJbaan die is gepresenteerd aan de gemeente en vervoerregio. De kabelbaan zou in 2030 moeten draaien. De IJbaan moet een aanvulling zijn op huidige en toekomstige ov-stations (tram, metro en bus) aan beide zijden van het IJ. "Geen skilift, maar een hoogwaardige, stedelijke openbaar vervoersverbinding voor voetgangers en fietsers", schrijft stichting IJbaan. Aanleiding is de bereikbaarheid van de regio die afneemt, mede vanwege plannen voor het realiseren van 70.000 woningen in Haven-Stad. De IJpont en de toekomstige Westbrug zijn volgens de stichting 'meer dan welkom, maar overduidelijk niet genoeg' als het gaat om het aanbod van vervoer. De gemeente wil twee bruggen aanleggen, maar zet in eerste instantie vooral in op zo’n vaste verbinding tussen het Hamerkwartier in het oostelijke deel van Noord en het Azartplein in Oost. Die brug zal er alleen niet voor 2032 zijn. Over de komst van de Westbrug is verder nog niet veel concreet. "Hoe meer verbindingen, hoe beter", staat in het onderzoek. "Laat de ponten varen en bouw ook de Westbrug. De kabelbaan kan daarop aanvullend een goede bijdrage leveren aan het uitbreiden van het ov-netwerk. Voorts is de IJbaan een particulier initiatief dat deze oplossing wil realiseren zonder dat het een financiële investering van de stad vraagt." "Problemen of knelpunten met het openbaar vervoer zijn te verwachten als we met de groei van de stad geen nieuwe ov-projecten oppakken", schrijft de stichting. Zo is het volgens hen 'onzeker' of er op tijd financiële dekking kan worden gevonden als het gaat om de 'hoge kosten die zijn verbonden aan infrastructurele oplossingen'. Twee fases Als de IJbaan er komt, wordt deze in twee fases gebouwd. De eerste fase loopt daarbij van de Cornelis Douwesweg in Noord naar de Minervahaven en zou in 2030 klaar kunnen zijn. In de tweede fase wordt de kabelbaan verlengd naar het nieuwe metrostation Hemknoop, die volgens de plannen vanuit metrolijn 5 vanaf de Isolatorweg wordt doorgetrokken. Met die verbinding ging de gemeente in 2023 officieel akkoord. Eerder waren er plannen om de kabelbaan aan te laten sluiten op metrostation Isolatorweg, maar dat bleek niet haalbaar. "We verwachten dat nog dit jaar een besluit hierover kan worden genomen", aldus stichting IJbaan Amsterdam.
Lees verder