Oranjefans zien midden in de nacht Nederland winnen van Tunesië: "We komen van ver"
Oranje heeft zich geplaatst voor de zestiende finales van het WK voetbal. Op het Bijlmerplein zagen Oranjefans in een café hoe het Nederlands elftal er met een 3-1 winst vandoor ging tegen Tunesië: "Ze hebben gewoon goed gespeeld, echt netjes. " Het tijdstip van de wedstrijd om 01.00 uur weerhield Oranjefans er niet van om de wedstrijd gewoon te volgen in Eetcafé 100% Zuidoost op het Bijlmerplein. "Morgen ben ik vrij, dus het is zeker niet laat", zegt een supporter die kort daarvoor nog Curaçao zag verliezen tegen Ivoorkust. "Morgen is vrij, want het is vrijdag", lacht hij. Hij is niet de enige die Oranje komt aanmoedigen. In de kroeg hebben zich zo'n 25 supporters verzameld die onder het genot van een biertje de wedstrijd bekijken. Aan vertrouwen in het Nederlands elftal bij de groep geen gebrek: "Winnen gaan ze sowieso". Vliegende start Oranje scoort in de eerste helft twee keer tegen Tunesië. Ellyes Skhiri schoot de bal in de derde minuut in eigen goal. Brian Brobbey trapte in de zevende minuut de 0-2 erin. Het doelpunt is zijn derde treffer dit WK. "De mannen zijn goed op weg", zegt een fan die met zijn vrienden aan de bar zit. "We moeten sterk zijn en we moeten harder komen." Een man die verderop met zijn vriendin naar de wedstrijd kijkt is tevreden over de eerste helft: "Een vliegende start, dat is mooi." Marokko nu de tegenstander In de tweede helft scoorde Tunesië kort na rust door een kopbal uit een hoekschop. Ondanks het tegendoelpunt wist Oranje in de 62e minuut een derde doelpunt eruit te slepen. Jan Paul van Hecke maakte de treffer vanuit een hoekschop. Door de winst op Tunesië is het Nederlands elftal groepswinnaar, waardoor het in de nacht van maandag op dinsdag het opneemt tegen Marokko. Volgens de Oranjefans in het eetcafé moet die wedstrijd voor Nederland wel te winnen zijn. "We gaan ze gewoon afmaken", zegt een van hen na de wedstrijd. "En gewoon wijzen van, we komen van daar en we komen van ver."
Lees verder