Plan voor kabelbaan over IJ nog 'financieel kwetsbaar en afhankelijk van toeristen'
De initiatiefnemers van het plan voor de kabelbaan over het IJ zijn mogelijk te optimistisch over de verwachte opbrengsten. Dat hebben deskundigen laten weten aan de gemeente. Zo wordt verwacht dat een groot deel van de gebruikers bestaat uit toeristen of bezoekers van evenementen, maar het kan zijn dat dit tegenvalt. Wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) schrijft dat er door de deskundigen, die extern zijn ingehuurd, een 'gevoeligheidsanalyse' is uitgevoerd. Daaruit blijkt dat 'bij tegenvallende toeristenstromen of lagere ticketprijzen de businesscase al snel negatief uitvalt'. "Dit benadrukt de financiële kwetsbaarheid en afhankelijkheid van een toeristische markt", concludeert Van der Horst. 40 procent De initiatiefnemers verwachtten dat 40 procent van de gebruikers van de kabelbaan bestaat uit toeristen en bezoekers van evenementen. Zij zouden een hoger tarief betalen dan Amsterdamse reizigers en daarmee voor zo'n 60 procent van de opbrengsten zorgen. Er zijn ook 'vervoerwaarde-onderzoeken' gedaan. Daaruit blijkt dat andere nieuwe ov-verbindingen een grote invloed hebben op het aantal mensen dat met de kabelbaan zou willen reizen. Als de kabelbaan uiteindelijk doorgetrokken wordt naar een toekomstig station Hemknoop (dit zou in een 2e fase moeten gebeuren) dan kan die daar aansluiten op de metroringlijn. "Zonder deze aansluiting op nieuwe OV-verbindingen is de vervoerwaarde onvoldoende en heeft de kabelbaan maar een beperkte functie in het OV-netwerk in dit deel van de stad", vindt Van der Horst. "De toeristische functie wordt dan dominant." Dat ziet de wethouder niet zitten. Volgens haar past een 'verbinding voor hoofdzakelijk toeristen' niet bij de gewenste toegevoegde waarde aan het openbaar vervoer die het stadsbestuur wil. In 2027 neemt het stadsbestuur een besluit over de kabelbaan. Tot die tijd kunnen de initiatiefnemers van de kabelbaan hun plan nog 'verder versterken'. Daarbij moeten ze ook nog naar de tweede fase kijken.
Lees verder