'QR voor overslaan Tiktok-rij' blijkt activistische boodschap: "Je draagt bij aan gentrificatie"
Mensen die vandaag in de rij stonden voor zaken als Chun of Fabel Friet, zullen ze vast tegengekomen zijn. QR-codes die beloven dat je de rij kunt overslaan door ze te scannen. Maar in werkelijkheid leiden de QR-codes je naar een boodschap van een activistische groep, gericht op toeristen: "Amsterdam loopt gevaar dankzij bedrijven waar jij je geld aan uitgeeft." De actievoerders heten de toeristen in hun boodschap van harte welkom, maar schrijven ook dat de rij volgens hen schadelijk is voor de stad. Ze vinden dat zaken als Fabel Friet en Chun kleinere, authentieke zaken wegconcurreren. "Toeristenwinkels en -zaken richten zich alleen op winst, in plaats van dat ze iets teruggeven aan de stad", is in de boodschap te lezen. "Je draagt bij aan gentrificatie." Daarnaast hekelen de schrijvers achter de boodschap de rij zelf: "Door hier te staan, blokkeer je de weg voor mensen die hier wonen. In een kleine stad als Amsterdam is geen plek voor zulke rijen." 'Geïnfluenced' "Wel terecht", zegt iemand die we naar de boodschap achter de QR-code vragen. "Ik vind het jammer dat we geïnfluenceerd worden door Tiktok." De jongen is uit de rij gestapt en zegt nu Surinaams te gaan eten in Oost. Een andere man die in de rij staat is minder gevoelig voor de boodschap in het online pamflet: "Het is triest, dat weet ik, maar wat kan ik eraan doen? Ik ben hier maar kort." Rechtszaken De meeste mensen die in de rij staan zijn toeristen die de zaken via Tiktok hebben leren kennen, al zijn er ook zaken die via Tiktok mensen uit de buurt in de rij laten staan. Buurtbewoners klagen al langer over de overlast die de rijen volgens hen veroorzaken. Een groep bewoners van het centrum stapte in mei naar de rechter omdat hun woon- en leefklimaat volgens hen 'zeer nadelig beïnvloed' werd. In het geval van Fabel Friet probeerde de gemeente vorig jaar via de exploitatievergunning af te dwingen dat er niet meer dan tien mensen in de rij mochten staan. De ondernemers achter het bedrijf wisten dat met succes aan te vechten bij de rechter, die oordeelde dat de gemeente onvoldoende had gemotiveerd waarom de regel een positief effect zou hebben op het woon- en leefklimaat in de buurt.
Lees verder