Rekenkamer kritisch op toegankelijkheid tram- en bushaltes: twee derde voldoet niet aan eisen
De bus- en tramhaltes in de stad zijn er qua toegankelijkheid veel slechter aan toe dan de gemeente beweert. Dat stelt de Rekenkamer in een onderzoek. Waar de gemeente rapporteert dat eenenveertig procent op orde is, schetst de Rekenkamer na een steekproef een heel ander beeld. Ruim twee derde van de haltes die ze onderzochten, voldoet niet aan de eisen. De gemeente heeft al langere tijd plannen om de toegankelijkheid tram- en bushaltes te verbeteren. Sterker nog, in 2030, over vier jaar, moet het Amsterdamse ov volledig toegankelijk zijn voor iedereen. Maar uit het onderzoek van de rekenkamer blijkt dat de lijst met plekken die de gemeente heeft aangevinkt als onvoldoende, niet uitgebreid genoeg is. Er zijn namelijk veel bus- en tramhaltes die op het eerste gezicht goed toegankelijk lijken, maar dat in de praktijk helemaal niet zijn, vindt de Rekenkamer. "De gemeente zegt dat 41 procent van de bus- en tramhaltes toegankelijk voor iedereen is. Maar als wij in de praktijk gaan kijken, blijkt dat echt tegen te vallen. En bij veel haltes waar wij zijn gaan kijken, zijn er eisen waar niet aan wordt voldaan", zegt Jurriaan Kooij, die meeschreef aan het rapport over de ontoegankelijkheid van de tram- en bushaltes in de stad. Honderd haltes Van de onderzochte haltes bleek zo'n twee derde niet aan alle eisen voor visuele toegankelijkheid en de helft niet aan alle eisen voor fysieke toegankelijkheid te voldoen. De problemen die de Rekenkamer het meest tegenkwam, waren het ontbreken van blindengeleidelijnen en zebrapaden. "Maar soms staan er ook gewoon objecten midden op de halte, waardoor het erg moeilijk wordt voor Amsterdammers met een fysieke of een visuele beperking", aldus Kooij. Te weinig Hans van den Berg, zelf visueel gehandicapt, is het eens met de conclusie van de Rekenkamer. "Af en toe wordt er wel wat gedaan, maar er is vaak geen tijd en geld voor", zegt hij bij zijn vaste bushalte waar geen blindengeleidelijn aanwezig is. Zijn conclusie is dat de gemeente zich te weinig inzet voor de toegankelijkheid van tram- en bushaltes. "Ik ken mensen die nu niet meer buiten komen, omdat ze bang zijn dat ze de weg niet vinden." De gemeente laat weten dat ze samenwerken met de vervoerregio om de haltes te verbeteren. "Iedereen wil natuurlijk dat dit morgen is opgelost, maar het is een ingewikkelde en tijdrovende klus om alle haltes aan te pakken. Het is goed dat de Rekenkamer onderzoek heeft gedaan en we gaan zodra het nieuwe bestuur van de Vervoerregio er is om tafel om te kijken hoe we de aanbevelingen kunnen oppakken", aldus een woordvoerder van de gemeente.
Lees verder