Restaurant op CS dat moet sluiten om huurachterstand in hoger beroep: "Poortjes vormen een barrière"
Incheckpoortjes voor de deur: Restaurant 1e Klas op het Centraal Station in Amsterdam en verhuurder NS hebben er al jaren ruzie over. Vanwege een huurachterstand van 800.000 euro oordeelde de rechter dat het huurcontract mag worden opgezegd. Maar volgens het restaurant konden ze de huur vanwege de poortjes, die de klanten buiten de deur zouden houden, simpelweg niet betalen. Ze gaan volgende week in hoger beroep. Het restaurant, bij veel Amsterdammers bekend om zijn beroemde papegaai Elvis, is sinds 1987 gevestigd in de monumentale wachtkamer aan spoor 2. Wie buiten het station staat, kan via twee routes naar binnen zonder in te checken. Maar stap je net uit de trein, dan moet je sinds 2017 eerst uitchecken voordat je naar binnen kan. In eerste instantie stonden die poortjes binnen in het restaurant. Volgens eigenaar Mario Brandt werkte dat beter, omdat mensen die dan langs de poortjes moesten al binnen waren en gelijk geholpen konden worden door een medewerker. Maar in 2020 verplaatste de NS de poortjes naar buiten. Volgens het treinbedrijf omdat er te vaak kuren waren met het systeem. Tot onvrede van het restaurant. "Reizigers die hier langslopen gaan niet even uitchecken om een bak koffie te drinken. Dit is niet uitnodigend." Omzetdaling Volgens 1e Klas is er sinds het einde van de coronapandemie, toen mensen weer massaal gingen reizen, ongeveer 1,5 miljoen euro aan inkomsten misgelopen door de poortjes. In 2020 en 2021 was dat nog te verklaren door corona, maar toen de reizigersaantallen daarna weer terugkrabbelden naar het oude niveau, werd de omzet uit 2017, 2018 of 2019 naar eigen zeggen bij lange na niet meer gehaald. Van het aandeel reizigers dat normaal gesproken via spoor 2 kwam aanwaaien, is volgens het restaurant nog maar een fractie overgebleven. Kan die medewerker die voorheen altijd mensen binnen hielp dan niet buiten op het perron staan? "Nee, dat kan hier niet. Je bent natuurlijk geen propper. Dat hoort helemaal niet bij deze zaak. Vrije toegang, dát hoort bij deze zaak. Zo is het altijd al geweest, maar de NS wil niet luisteren." Het restaurant wijt de terugloop aan inkomsten dus aan het verplaatsen van de poortjes. Daarom eiste het bij de rechtbank een schadevergoeding van 952.227 euro vanwege winstderving. Maar de rechter ging daar niet in mee en oordeelde juist dat de NS het huurcontract mag opzeggen, omdat de huurachterstand inmiddels is opgelopen naar 800.000 euro. De ontruimingstermijn verstrijkt in februari. De huurders wijzen erop dat er bij de huurovereenkomst is afgesproken dat de poortjes in het pand zouden staan. In het contract staat overigens ook dat de poortjes geen onderdeel van 'het gehuurde' zouden zijn. Volgens de rechter mogen NS en ProRail besluiten om de poortjes te verplaatsen, omdat 'het belang van een veilig en efficiënt vervoersknooppunt' zwaarder weegt dan het belang van het restaurant. Reactie NS Het huidige huurcontract stamt uit 2016. Volgens de NS speelden er op dat moment nog geen 'soortgelijke issues', inmiddels is dat wel anders en spreekt het treinbedrijf van een 'zeer ongelukkig huwelijk' met de restauranthouder. Dat een omzetdaling een gevolg is van het verplaatsen van de poortjes, wordt door de NS betwijfeld. De NS is op zoek naar een nieuwe huurder die in de voormalige wachtkamer een restaurant wil beginnen. "Het 1e Klas-restaurant heeft een unieke locatie en hoort bij het station. NS wil het monumentale restaurant behouden en gaat op zoek naar een nieuwe exploitant die daar weer een goede invulling aan geeft."
Lees verder