Schaduw in de bieb en verkoeling in de moskee: zo maakt Amsterdam zich op voor de hitte

Het is heet en de komende dagen loopt de temperatuur alleen maar verder op. Verspreid over de hoofdstad zijn deze week speciale koelteplekken gecreëerd waar mensen terechtkunnen om af te koelen of bijvoorbeeld water te drinken. In Osdorp opent een moskee voor de buurt de deuren, waar de hele dag de airco aanstaat.  In de hele stad geldt sinds deze week het Hitteplan en daarom openen de zogenoemde koelteplekken als een proef. Mensen kunnen daar terecht als het in eigen huis bijvoorbeeld veel te warm wordt. Op dit moment doen 12 plekken in de stad mee aan de proef, waaronder de kerk De Ark, Theater Meervaart en de OBA Slotermeer. "Dit is een van de koelteplekken die we hebben ingericht", legt Eline Coolen uit in de bibliotheek in Slotermeer. Volgens de hittecoördinator van de GGD Amsterdam kunnen mensen daar in alle rust zitten om even af te koelen of wat water te drinken. "Of natuurlijk om een spelletje te spelen of te babbelen met buren", grapt Coolen.  Slecht geïsoleerde huizen De gemeente richt zich met de koelteplekken vooral op stadsdelen waar de risico's het grootst zijn. "Zoals in Nieuw-West en Zuidoost", benadrukt Coolen. Volgens haar kleuren die buurten diep rood op de hitterisicokaart van de gemeente. "Dat betekent dat ze daar bijvoorbeeld meer verstening hebben, de gevoelstemperatuur hoger is, of minder mensen een tuin hebben." Ook leven meer mensen in die wijken in slecht geïsoleerde huizen waardoor ze meer gevaar lopen tijdens een hittegolf. De koelteplekken die nu al proef dienen zijn volgens Coolen een noodgreep. "Natuurlijk moeten we structureel de woningen aanpassen, tot die tijd gebruiken we dit (de koelteplekken, red.)." Airco in de moskee Niet alleen de gemeente probeert bewoners in deze warme dagen wat verkoeling te bieden, ook een moskee in Osdorp verwelkomt mensen die de hitte willen ontvluchten. "Ik las vanmorgen over code oranje en onze moskee is de hele dag door gekoeld met airco", zegt Tolga Çetinkaya van de Hacı Bayram Moskee. Volgens de imam is iedereen welkom in de moskee voor wat verkoeling.  "Het is niet alleen een gebedsruimte, maar ook een kantine waar je goed kan afkoelen en even wat kan drinken en eten", legt Çetinkaya uit. De thermometer binnen staat volgens de imam de hele dag op 19 graden. "En buiten weten we allemaal dat het iets van 35 graden of zo is", grapt hij. 

Lees verder