Stadsdeel Nieuw-West start petitie om metrolijn 51 te behouden: "Gevolgen voor bereikbaarheid"
De gehele stadsdeelcommissie van Nieuw-West is een petitie gestart om metrolijn 51, die pendelt tussen het Centraal Station en de Isolatorweg, te behouden. Het metronetwerk wordt vanaf 2027 aangepast en in twee van de vier scenario's zit de aanpassing in lijn 51. Volgens de partijen zouden die keuzes 'grote gevolgen' hebben voor de bereikbaarheid van het stadsdeel. De gemeente en de vervoerregio willen het metrospoor tussen het Amstel Station en het Centraal Station ontlasten, aangezien daar nu drie lijnen rijden (51,53 en 54) en volgens verantwoordelijk wethouder en voorzitter van de vervoerregio Melanie van der Horst het aantal metro's omhoog moet om het groeiende aantal reizigers te blijven voorzien. Het plan staat bekend als 'ontvlechten'. Hoe dat ontvlechten precies gaat gebeuren is nog niet duidelijk. Er liggen nu vier scenario's op tafel. In drie van die scenario's verdwijnt een van de drie lijnen. In het vierde scenario blijven alle metrolijnen bestaan, maar verandert de route van metro 51. De lijn zal dan niet meer van en naar CS rijden, maar naar de Gaasperplas. Lijn 51 De partijen in de stadsdeelcommissie starten nu gezamenlijk een petitie om duidelijk te maken dat het aanpassen van de route óf zelfs het verdwijnen van lijn 51 voor hen geen optie is. "Beide opties hebben grote gevolgen voor de bereikbaarheid van Nieuw-West", aldus de partijen. In beide gevallen zullen reizigers uit Nieuw-West namelijk een overstap moeten maken op de halte Van der Madeweg om in het centrum te komen. Volgens de partijen is dat 'verre van ideaal'. Het compleet verdwijnen van de lijn zou ook voor een nog groter problemen zorgen. Dat de algehele metrofrequentie in Nieuw-West omlaag gaat. Dat staat volgens de commissieleden niet in lijn met de plannen om het stadsdeel juist beter bereikbaarder te maken. "Het is de bedoeling dat reizigers uit Nieuw-West snel en comfortabel naar de metro geleid worden, om vervolgens met de metro te kunnen doorreizen. Het zou dan ook heel gek zijn als de toegankelijkheid verslechtert. Er blijft dan geen logisch ov-systeem in Nieuw-West over." Zuidoost Niet alleen stadsdeel Nieuw-West is kritisch over de ontvlechting van de lijnen. Ook stadsdeel Zuidoost uitte eerder al kritiek op de plannen. De stadsdeelbestuurders lieten aan wethouder Van der Horst weten dat ze het 'onwenselijk' vinden en dat ze de directe verbindingen met het Centraal Station willen behouden. Ook vroegen ze aandacht voor de sociale veiligheid en drukte op halte Van der Madeweg bij grote aantallen overstappers. Ook bewoners uit Zuidoost reageerden pissig op de plannen. Maar volgens de wethouder is er geen andere optie om in de groei, 40 procent tot 2050, te kunnen blijven voorzien. "Zonder het mogelijk maken van de ontvlechting van de metro zal het metrosysteem het toenemende aantal reizigers niet kunnen faciliteren", liet Van der Horst eerder weten.
Lees verder