Tentoonstelling over Aat Veldhoen (1934-2018) in museum Tot Zover: "Hij was bang voor de dood"
Seks, het leven en de dood waren volgens de Amsterdamse kunstenaar Aat Veldhoen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat was ook in zijn werk goed terug te zien. Zeven jaar na zijn dood opent komende vrijdag de tentoonstelling 'Aat Veldhoen - Realist tot in de Kist' in museum Tot Zover, op het terrein van begraafplaats De Nieuwe Ooster. "Hij was bang voor de dood." "Aat Veldhoen staat bekend om zijn kleurrijke, levenslustige werken. Maar hij had ook een enorme fascinatie voor de dood en verwerkte dat ook heel veel in zijn werk." En daarom past een tentoonstelling over de Amsterdamse kunstenaar zo goed in het museum Tot Zover, zegt Charlotte Waskowskij, die ons vast rondleidt. "Dit is een museum over leven en dood, een plek waar we aandacht besteden aan hoe we omgaan met de dood. We willen graag dat mensen daar over nadenken tijdens het leven." Skeletten en doodsportretten En dat deed Veldhoen genoeg. "Hij was bang voor de dood. Hij was bang voor de weg er naartoe. Hij was daar heel erg mee bezig. Hij gebruikte veel skeletten in zijn werk, maar tekende bijvoorbeeld ook doodsportretten, van onder meer zijn moeder toen ze net overleden was, maar ook van overleden vrienden." Een paar van die doodsportretten hangen nu in het museum, net als een doodsportret van Veldhoen zelf - liggend in zijn kist en omringt met bloemen en kunstwerken - gefotografeerd door zijn dochter Venus. Groot aan de muur hangt het werk 'Danse Macabre' uit 1982. Twee skeletten die samen de tango dansen, hoog in de wolken. "Het is ook een referentie naar de dodendans", vertelt Waskowskij. We staan in een kleurrijke ruimte die doet denken aan de vroegere woonkamer van Veldhoen. "Waarin ook heel veel kunst stond." We zien schilderijen waarop skeletten de liefde bedrijven met een vrouw, maar ook twee levensgrote skeletten die bovenop elkaar liggen. "Deze skeletten lagen in zijn tuin. Het zijn plastic skeletten die hij zelf een beetje bewerkt heeft met zand en gruis. En hij heeft er wat tanden uit getrokken om ze er wat levensechter uit te laten zien. En hij omschreef dit met zijn eigen woorden als 'twee neukende skeletten'. Waskowskij gaat verder: "De combinatie tussen seks, geboorte, leven en dood klinkt wel overal in door. Aat zag dat wel als een essentieel onderdeel van het leven. Wij willen als museum mensen graag laten nadenken over de dood. Dat doen we met onze vaste collectie, maar ook met wisselende tentoonstellingen. En deze tentoonstelling over het werk van Aat Veldhoen is ook een manier om dat voor elkaar te krijgen." De tentoonstelling 'Aat Veldhoen - Realist tot in de Kist' opent dus komende vrijdag, en is te bezoeken tot eind juni volgend jaar.
Lees verder