Tram 3 verdwijnt definitief volgend jaar, maar: "Dit plan geeft 4 procent meer ov op straat"
Tramlijn 3 wordt vanaf volgend jaar definitief opgeheven. In ruil daarvoor komt er iets meer openbaar vervoer bij in Noord en wordt onder meer de route van de nachtbus in Zuidoost verder uitgebreid. Ook gaan verschillende bus- en tramlijnen vaker rijden tijdens de gewone dienstregeling. Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, waarin 14 gemeenten in de regio samenwerken, stemde gisteravond in het met het Jaarplan vervoer 2026. Om de drukte in het centrum te verminderen, wordt erop ingezet dat inwoners en reizigers makkelijker naar de winkels of de bioscoop in hun eigen stadsdeel kunnen. In Zuidoost komt er meer openbaar vervoer naar winkelcentrum de Amsterdamse Poort en in Nieuw-West rijdt buslijn 369 vaker naar het Osdorpplein. Meer ov in de stadsdelen Ook krijgt Driemond in de avond en in het weekend een vaste aansluiting naar Zuidoost. Daarbij wordt de route van de nachtbus in Zuidoost verder uitgebreid, zodat reizigers in het donker minder ver hoeven te lopen of fietsen. Ook gaan de bussen en trams in Noord, Zuidoost en Nieuw-West vaker rijden gedurende de dag en tijdens de zomervakantiedienstregeling. Verder wordt tramlijn 26 verlengd naar Strandeiland op IJburg en gaat daar ook een nieuwe busverbinding naar station Weesp rijden. Daarnaast krijgt Cruquiuseiland een vaste busverbinding en gaat buslijn 18 rijden tussen Riekerpolder, waar veel mensen werken, en station Lelylaan. In Noord komt er 'iets meer ov bij' en worden de lijnen aangesloten op metrostation Noorderpark. Tramlijn 3 opgeheven Om het opheffen van tramlijn 3 was de laatste maanden veel te doen. Vaste gebruikers van de lijn noemden de plannen 'hopeloos' en de stadsdelen West, Zuid en Centrum deden een oproep aan het GVB om de plannen niet uit te voeren. Voorzitter Melanie van der Horst noemt het verdwijnen van de lijn 'vervelend', maar stipt aan dat de route wordt overgenomen door trams 7, 25 en 12. "Om de overstap zo prettig mogelijk te maken streeft GVB ernaar om de dienstregeling van de lijnen 12 en 25 bij halte ‘de Pijp’ op elkaar aan te sluiten." Volgens Van der Horst worden er met het plan stappen gezet op het gebied van fijnmazigheid. "De meeste reizigers hoeven minder over te stappen vanwege langere lijnen en er komt ov op plekken en tijden waar nu nog weinig ov is." Het plan zorgt volgens haar voor 4 procent meer openbaar vervoer op straat. De nieuwe dienstregeling gaat op 29 maart 2026 in.
Lees verder