Vanaf maandag boringen voor onderzoek naar ondertunneling A10 Zuid
Is het mogelijk om de A10 Zuid te ondertunnelen zoals het bedacht is? Dat moet de komende maanden blijken uit onderzoek in de grond. Het onderzoek begint aanstaande maandag. De gemeente schrijft op Zuidas.nl dat de bodem onder de A10 Zuid net een spekkoek is. Zo gaat het eerst om een klei- en veenlaag en vanaf een diepte van ongeveer -12 meter NAP liggen er een paar zandlagen. "Al die lagen verschillen onderling nogal qua samenstelling en stevigheid, en ook de grondwaterstand speelt een belangrijke rol." Ankerpalen Het is al bekend dat het grondwater de tunnel omhoog zal gaan duwen. Daarom worden de tunnelbuizen (het zouden er twee worden, maar er is nog een kans dat de snelweg enkel in zuidelijke richting wordt ondertunneld) vastgezet met honderden ankerpalen. Wel moet er nog duidelijk worden hoeveel belasting die palen precies aankunnen, vandaar dat er 'ankerpaalproeven' plaatsvinden. Het gewicht van de tunnel zelf zal het geheel juist naar beneden drukken. Daarom wordt er ook uitgezocht hoeveel gewicht de ondergrond kan dragen. Dat gebeurt door middel van 400 zogeheten sonderingen. Verder worden er ongeveer 300 boringen tot zo'n 30 meter de grond in uitgevoerd. Hierbij worden stukjes grond naar boven gehaald. Die stukjes worden in een laboratorium onderzocht. Twee locaties Er worden op twee locaties ankerpaalproeven, onderzoeken en boringen gedaan. Het gaat vanaf maandag 11 augustus om de zuidzijde van de A10 Zuid, langs Spoorslag tussen het Gustav Mahlerplein en de Antonio Vivaldistraat. Vanaf maandag 29 augustus wordt er gestart aan de noordzijde van de A10 Zuid, vlak bij de nieuwe rechtbank. De bodemonderzoeken zijn in november dit jaar afgerond.
Lees verder