Verbod op e-steps en bakfietsen naar rijbaan: Amsterdam wil fietspad veiliger maken
Het kabinet moet meer doen om het aantal verkeersslachtoffers door e-steps, fatbikes en andere elektrische voertuigen terug te dringen. Dat schrijven de verantwoordelijk wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven in een brief aan de Kamercommissie die hierover gaat. Gepleit wordt onder meer voor een verbod op e-steps, en het verplaatsen van grote bakfietsen naar de rijbaan. "Het fietspad moet een veilige plek blijven voor alle fietsers, niet alleen voor de grootste, sterkste en snelste fietsers." De steden schrijven zich al langer zorgen te maken over de 'onacceptabele stijging van verkeersslachtoffers, vooral onder fietsers en voetgangers'. Ze wijzen op een Kamerbrief van 10 juli, waarin staat dat landelijk ieder jaar zo'n 700 mensen overlijden in het verkeer, en 8000 mensen ernstig gewond raken. Demissionair minister Robert Tieman (Infrastructuur) maakte vorige week bekend dat hij een helmplicht wil invoeren voor minderjarigen op alle e-bikes, waaronder fatbikes. Onderscheid maken tussen die twee categorieën blijkt onuitvoerbaar. De gemeenten juichen het voornemen toe, maar vinden het niet genoeg. Zo pleiten de steden onder meer voor meer maatregelen tegen illegale en opgevoerde fatbikes, en een minimumleeftijd. "Fietsen die met een paar trappen 25 kilometer per uur of vaak nog veel harder gaan, zijn niet veilig voor jonge kinderen." Verbod op e-step Ook maken de verantwoordelijk wethouders zich zorgen over de e-step. Die is sinds kort toegestaan op de openbare weg. "Dit terwijl uit internationaal onderzoek blijkt dat de e-step onveiliger is dan de (elektrische) fiets." Niet ieder voertuig past op het fietspad, vervolgen ze. "Wat nodig is, is dat gemeenten onder meer de e-step lokaal kunnen verbieden en licht elektrische voertuigen (zoals vrachtfietsen) naar de rijbaan kunnen verplaatsen." De briefschrijvers bekritiseren de inzet van het demissionaire kabinet, dat het doel ‘halvering verkeersslachtoffers in 2030’ loslaat, omdat het 'te ambitieus' blijkt. "En dat terwijl de maatschappelijke opgave op het gebied verkeersveiligheid groot is: het aantal slachtoffers neemt alleen maar toe en de maatschappelijke kosten zijn hoog." De steden willen daarom dat de Kamercommissie het demissionaire kabinet aanspoort tot het nemen van aanvullende maatregelen. Morgen vindt hierover een debat plaats met demissionair ministers Robert Tieman (Infrastructuur) en David van Weel (Justitie & Veiligheid).
Lees verder