Verstopte gootsteen kost 5.100 euro: malafide klusjesmannen belazeren Jimmy

Het kan je zomaar overkomen, en Jimmy Reinders uit Amsterdam is daarvan het levende bewijs: opgelicht worden door een malafide loodgieter. Begin januari zat zijn gootsteen verstopt en zocht hij iemand die het voor hem kon repareren. Via Google kwam hij in contact met een bedrijf dat hem uiteindelijk voor duizenden euro's oplichtte. "Je voelt je totaal ontregeld."  De website ziet er betrouwbaar uit, er staan uitstekende reviews op en de telefonist is ook nog eens heel aardig. Niets wijst erop dat het loodgietersbedrijf waarmee Jimmy Reinders uit Amsterdam in aanraking kwam niet zuiver op de graat is. Toch moest hij voor een simpel ontstoppingsklusje zo'n 5.100 euro betalen, fors meer dan daar normaal voor gevraagd wordt.  "Ik had nooit verwacht dat zoiets mij zou overkomen", vertelt Reinders. Begin januari viel het hem op dat zijn kraan lekte en de gootsteen steeds volliep. Hij vroeg een vriend of hij een goede loodgieter kende. "Hij vertelde mij dat ik Bouma CV uit Duivendrecht moest hebben. Daar had hij goede ervaringen mee." Google Zo gezegd, zo gedaan. Reinders zoekt het gerenommeerde bedrijf op via Google en klikt op de bovenste link die op zijn scherm verschijnt. "Die link bleek achteraf niet door te verwijzen naar een site van Bouma CV, maar naar een ander loodgietersbedrijf. Die kwam door advertenties waarschijnlijk bovenaan te staan in Google." Nietsvermoedend neemt hij contact op met het bedrijf en binnen drie kwartier staan er twee mannen voor de deur. "Ik werd vriendelijk geholpen en hoorde veel geluid uit de keuken komen, dus ik dacht: die zijn vast hard aan het werk." Direct betalen Na ongeveer 20 minuten zijn de mannen klaar. Ze vragen Reinders om direct aan de deur te betalen, want dat is volgens hen gebruikelijk. "Ze vertelden mij dat ik alles kon declareren bij de VvE en dat ik later een factuur zou krijgen. Toch schrok ik toen ze zeiden wat ik hen moest betalen." In deze video vertelt Jimmy Reinders wat hem precies is overkomen:  Hij kan het bedrag niet declareren en ook de factuur is nooit gekomen. Wel wordt hij in de dagen daarna overladen door telefoontjes en intimiderende appjes, omdat hij 'nog meer moest betalen'. "Ik had al 3.300 euro overgemaakt. Maar ze zeiden dat ik ze nog 1.800 euro verschuldigd was." Schaamte Reinders vertelt dat hij in paniek raakte, met name toen hij erachter kwam dat de gootsteen nog steeds volliep. "Toen het allemaal gebeurde, was ik totaal ontregeld. Ik was mezelf niet, ik kon ook niet geloven dat mij dit was overkomen. Ik voelde ook heel veel schaamte. Ik was bang voor de reacties." Toch nam hij direct contact op met zijn bank. Die vertelde hem dat zij niks voor hem konden betekenen, maar dat hij wel zo snel mogelijk aangifte moest doen. Maar ook de politie kon hem niet verder helpen, omdat dit volgens hen een 'civiele zaak' zou zijn. Hij werd van het kastje naar de muur gestuurd. Nu heeft hij besloten om zijn verhaal te delen, in de hoop dat 'op deze manier dit soort organisaties aangepakt kunnen worden'. "Ik hoop dat uiteindelijk de structuur blootgelegd kan worden, zodat de politie of politiek hier iets mee gaat doen. Want op deze manier kunnen dit soort bedrijven jarenlang doorgaan." Hij verwacht niet meer dat hij zijn geld terugkrijgt. "Maar daar gaat het mij nu niet meer om. Ik wil gewoon dat dit stopt." De komende tijd zal NH meer verhalen publiceren over malafide praktijken van klusjesmannen aan huis. 

Lees verder