Voorjaarsnota: facturenfiasco fors duurder, stadsbestuur houdt hand op de knip

De stad staat voor financieel uitdagende, maar bovenal onzekere, tijden. Dat blijkt bij de presentatie van de Voorjaarsnota van dit jaar. Reden: stijgende kosten en onvoorziene tegenvallers van het Rijk. Wethouder van Financiën Hester van Buren maakte verder bekend bij de update van het financiële huishoudboekje van de stad dat de kosten voor de hersteloperatie rondom de problemen met het betalen van de facturen met miljoenen euro's stijgen.  Bij de voorjaarsnota past de gemeente de begroting voor het lopende jaar aan op basis van mee- en tegenvallers. Komt er ergens meer geld binnen dan begroot? Of is er juist op een andere plek in de stad geld tekort? Op die vragen geeft deze financiële update van het huishoudboekje van de stad antwoord. Financieel ingewikkelde periode Echt pijnlijke keuzes heeft het college nog niet gemaakt, ondanks dat de wethouder een financieel ingewikkelde periode schetst. De kosten stijgen (denk aan infrastructuur, salaris van ambtenaren, etc.), maar de inkomsten denderen niet zo hard door als gewenst. Vooral het bedrag dat Den Haag - de Rijksoverheid - elk jaar naar gemeentes uit het zogeheten gemeentefonds overmaakt, zorgt voor onzekerheid. "De eerdere bezuinigingen op het gemeentefonds (het 'ravijn') en de jeugdzorg lost het Rijk wel voor een deel, maar niet helemaal op", schrijft Van Buren in de voorjaarsnota. "Dit dwingt het college tot scherpe keuzes. Er wordt alleen extra geïnvesteerd daar waar dat noodzakelijk is." Volgens haar lopen de inkomsten uit het gemeentefonds later met zo'n 43 miljoen euro per jaar terug. Ook waarschuwt Van Buren voor extra besparingen vanuit de Rijksoverheid vanaf 2028 op de jeugdzorg.  Facturen Eerder dit jaar werd al bekend dat de te late betaling van facturen van ondernemers 2,8 miljoen euro kost. Daar komt naar schatting nog drie miljoen euro bij voor het extra gemeentelijke personeel dat bezig is de problemen op te lossen. Daarnaast is er 2,1 miljoen euro nodig voor de verdere uitrol van het nieuwe facturensysteem en 4,8 miljoen voor 'verbetering en doorontwikkeling' van hetzelfde systeem. Dit jaar is de onroerendezaakbelasting (ozb) gestegen. Woningcorporaties werden daar ook de dupe van en trokken daar eerder over aan de bel. Van Buren laat weten dat ze om de 'impact van de ozb-verhoging voor woningcorporaties te beperken' de komende jaren acht miljoen euro vrijmaakt. Opvallend detail is dat de verhoging de gemeente zelf ook 2,6 miljoen euro kost, gezien de gemeente ook vastgoed heeft. Onbegrepen gedrag Er komt verder geld beschikbaar voor het programma Online leefwereld om de digitale weerbaarheid van jongeren te vergroten. Het centrale meldpunt onbegrepen gedrag en de meldpunten zorg- en woonoverlast in de stadsdelen krijgen daarnaast meer middelen om het aantal incidenten te verminderen met mensen die onbegrepen en onveilig gedrag vertonen. Het gaat om 2,6 miljoen euro in 2025, zes miljoen euro in 2026, zeven miljoen euro in 2027 en drie miljoen euro vanaf 2028. Sportclubs krijgen meer geld vanwege gestegen (energie)kosten. Het gaat om 1,5 miljoen euro. Ook wordt extra geld uitgetrokken om armoedebestrijding op niveau te houden.  Geen lastenverzwaringen Van Buren zegt dat bij de laatste begroting van dit college, in september van dit jaar, de financiën goed achter te willen laten en een nieuw bestuur niet te willen confronteren met tekorten. Het college wil in 2026 lastenverzwaringen voor inwoners en bedrijven voorkomen, al zullen tarieven wel 'op gebruikelijke wijze' aan de inflatie aangepast worden. Verder wil de gemeente de kosten voor de ambtelijke organisatie 'reduceren'.

Lees verder