Vrachtwagens op fietspad Damrak zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties

De nieuwe paaltjes langs de stoep van het Damrak zorgen volgens fietsers en bestuurders van vrachtwagentjes en busjes voor gevaarlijke situaties. Laad- en losverkeer moet van de gemeente via een paar openingen de stoep op, maar toch wordt er nog volop stilgestaan op het fietspad.  Vanochtend ging een fietser, toevallig voor de camera van AT5, op de trambaan onderuit nadat hij om een vrachtwagentje van een supermarktketen heen moest rijden. Volgens fietsers gaat het veel vaker fout. "Mensen denken, oh een vrachtwagen", legt een fietser uit. "En dan fietsen ze zonder te kijken de trambaan op. Vaak komt er een tram aan. " Deze zijde van het Damrak lag de afgelopen maanden open voor werkzaamheden en een herinrichting.  De gemeente liet paaltjes langs de stoep plaatsen, waardoor autoverkeer niet meer makkelijk de stoep op kan. Toch wordt voor laad- en losverkeer een uitzondering gemaakt. Er zijn een paar plekken op het Damrak waar openingen van een meter of vijf gemaakt zijn in de rij paaltjes. De leveranciers van winkels en horecapanden moeten via die openingen de stoep op en stapvoets tussen de voetgangers rijden. Hoewel een deel van de leveranciers dat dus niet weet of weigert te doen, zijn er ook leveranciers die zich wel aan de nieuwe regels houden. Zij zijn er alleen ook niet blij mee. "Het is toch van de zotte, dat ik het goede doe, door tussen dit hele publiek te rijden op het Damrak?", zegt een man die groente bezorgt. Een andere leverancier noemt het 'eigenlijk levensgevaarlijk' om op de stoep te rijden. "Het is een elektrische bus, die hoor je ook niet." De gemeente is niet van plan om de regels aan te passen, zo blijkt uit een reactie aan AT5.  De verkeerssituatie op het Damrak is de afgelopen jaren meerdere keren veranderd. Tot een jaar of vijftien geleden stonden er ook paaltjes, al waren er toen ook laad- en losplekken en zelfs echte parkeerplekken. Die laad- en losplekken verdwenen in 2014 of 2015.  Wat in de toekomst een betere oplossing is, weten veel mensen niet. Een van de fietsers denkt dat leveranciers eerder in de ochtend moeten komen, als er minder toeristen lopen. Maar dat vindt de leverancier van groente geen optie omdat hij eerst langs allerlei andere klanten moet. Hij vindt dat er weer laad- en losvakken moeten komen. Weer een andere fietser heeft nog een idee. "Ik probeer meteen heel erg in oplossingen te denken. Dus ik merk dat ik dan denk, misschien kan er een regel worden gemaakt dat voetgangers hier tussen een bepaalde tijd niet kunnen lopen. Maar alleen aan de overkant of zo. Ik vind dit in ieder geval heel kut. Ik heb dit liever niet."

Lees verder