Vrees dat ov last krijgt van klimaatverandering: "Tunnels kunnen onderlopen"
De Vervoerregio, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten over vervoer, houdt er rekening mee dat verandering van het klimaat invloed gaat hebben op het openbaar vervoer. Dat zou kunnen leiden tot 'grote herinvesteringen'. In de jaarstukken van de Vervoerregio wordt verandering van het klimaat als een van de risico's in de toekomst genoemd. "We zullen moeten leven met de effecten van klimaatverandering", staat er in het document. "We verwachten meer stortregens, zwaardere stormen en lange drogere en hete perioden. Nederland is extra kwetsbaar voor overstromingen omdat ons land voor een groot deel onder de zeespiegel ligt." De infrastructuur van het openbaar vervoer wordt ook 'kwetsbaar' genoemd. "Metro's rijden op taluds die kunnen verdrogen en tunnels kunnen onderlopen bij extreme regenval. Het huidige vervoersysteem is hier niet goed op ingesteld. Klimaatrisico's zijn bijvoorbeeld niet benoemd of beprijsd in de overeenkomsten met GVB." De Vervoerregio zegt zich er inmiddels wel van bewust te zijn. Zo wordt er bij de herijking van contracten of nieuwe projecten al rekening gehouden met de 'effecten en kosten van klimaatverandering'. Het zou zelfs een belangrijk aandachtspunt zijn bij de mogelijke nieuwe ov-verbindingen tussen Amsterdam en Haarlemmermeer en Sloterdijk en het centrum. Er worden meer risico's in de jaarstukken genoemd, zoals de bezuiniging op het ambtenarenapparaat door premier Schoof en investeringen in defensie die ten koste zouden kunnen gaan van investeringen in het openbaar vervoer. Ook is het nog niet zeker dat het GVB de concessie krijgt voor het openbaar vervoer. Dat had al eerder moeten gebeuren, maar het vervoerbedrijf heeft al twee keer uitstel gekregen omdat de bieding van 'onvoldoende kwaliteit' was.
Lees verder